Запис Детальніше

Методика використання рухливих ігор для профілактики та корекції порушень постави учнів початкових класів на уроках фізичної культури

ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Методика використання рухливих ігор для профілактики та корекції порушень постави учнів початкових класів на уроках фізичної культури
The methodology of quick games use for posture impairment prevention in physical education classes of primary school pupils
 
Creator Ткаченко, Т.
 
Subject учні молодшої школи
порушення постави
рухливі ігри
методика
фізичний стан
рухові якості
функціональний стан
primary school pupils
posture impairment
quick games
methodology
physical condition
motor qualities
functional state
 
Description Метою роботи є розробка та обґрунтування методики використання рухливих ігор для корекції та
профілактики порушень постави на уроках фізичної культури у 1 – 4 класах. А також довести, що використання
комплексу спеціальних рухливих ігор в молодшій школі допомагає встановити взаємозалежність між ефективністю
занять, профілактикою порушень постави та підвищенням мотивації дітей, їх зацікавленості, емоційної піднесеності
та задоволеності.
The aim of the article is developing and grounding the methodology of quick games
use at physical classes education for correction and prevention of the primary school children posture impairment. Another aim is to
demonstrate that the quick games use in primary school help to establish the interdependence among the classes effectiveness and
posture impairment prevention , elevate children’s motivation, their being involved, emotional exaltation and satisfaction.
211 pupils of 1-4 forms of school #309 took part in this research. The effectiveness of the quick games methodologies for
improving the physical conditions, posture impairment prevention and correction of primary school children was confirmed in the
process of pedagogical experiment. The informative indices were discovered. They reflect the effectiveness of the proposed
methodology influence on the physical condition of the children. As for physical development they are height and weight, Ericson
index, Pignet index, shoulder index, respiratory excursion, life index, scapula angles position on the same horizontal level; as for motor qualities these are strength values, the strength endurance of the trunk and extremity muscles, coordination exercises; as for
functional state they are the HR at rest and after dosed physical loads, its dynamics and time of recovery after Rufie test, the rates of
breath-holding tests.
The perspectives of the chosen direction further development consist in deepening the researches aimed at increasing the
effectiveness of the quick games use for improving the primary school children physical conditions and the posture impairment
correction at the physical education classes.
 
Date 2018-11-29T10:56:18Z
2018-11-29T10:56:18Z
2018
 
Type Article
 
Identifier Ткаченко, Т. Методика використання рухливих ігор для профілактики та корекції порушень постави учнів початкових класів на уроках фізичної культури / Т. Ткаченко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. - Вип. 3К (97). - С. 548-554.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21882
 
Language uk
 
Publisher Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова