Підготовка майбутніх учителів початкової школи до застосування технології навчання письма Василя Сухомлинського
ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Підготовка майбутніх учителів початкової школи до застосування технології навчання письма Василя Сухомлинського
|
|
Creator |
Чабайовська, Марія Іванівна
|
|
Subject |
якість освіти
професійна підготовка майбутні вчителі початкової школи компетентнісний підхід дидактичні принципи інноваційні технології навчання письма технологія навчання письма Василя Сухомлинського асоціативно-порівняльний метод педагогічна технологія «Росток» quality of the education future teachers of the beginning school approach of competency didactic principles innovation technologies of teaching writings by V. Sukhomlynskyi association-comparative method pedagogic technology «Rostok» writing skills 378.011.3-051:373.3.016:003-028.31 Сухомлинський |
|
Description |
У статті йде мова про те, що в контексті становлення нової української школи вчитель початкової ланки освіти повинен бути готовий до роботи в сучасних умовах. Указано, що теоретичною та методологічною основою цього процесу є чинні державні документи: Закон України «Про вищу освіту», Концепція педагогічної освіти «Нова українська школа», Державний стандарт початкової загальної освіти, які націлюють на пошуки альтернативних моделей організації навчання, науково-методичного супроводу освітнього процесу. Розглядаються актуальні в наш час питання професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи до формування графічних навичок письма молодших школярів як складової початкового навчання. Рекомендовано застосовувати технології навчання письма Василя Сухомлинського, зокрема асоціативно-порівняльний метод, а також авторську методику письма як у початковій школі, так і в педагогічних закладах вищої освіти в процесі засвоєння курсів: «Методика навчання письма» і «Технології вивчення освітньої галузі «Мови і літератури». It is stressed that in new version of State Standard of the Beginning Education the key priority is communicational – free skill in state language, which means - the skill to express thoughts, feeling in oral and in written way and readiness to use state language as native in different life situations. Thus, it is important to form in young pupils graphic competency as an inevitable part of communication competency. It is mentioned that the usage of rich heritage of Vasyl Sukhomlynskyi is a rather important issue, who was outstanding educator and children writer. There were explored modern issues of professional training of future teachers of the beginning school regarding forming graphic skills of writing for young pupils as a key part of the beginning education. Based on the analysis of psychological and pedagogical and methodological literature it is stated that the problem of professional training of future teachers of the beginning school regarding the writing study has not been the subject of separate study in the Ukrainian linguistic didactics yet. It is recommended to use the technology of reaching writing by V. Sukhomlynskyi in particular association and comparative method as well as author methodology of writing at the stage of study of writing in the beginning school. Aiming at professional training of the future teachers of the beginning school regarding the writing teaching it is proposed to use a set of methodological recommendations regarding usage of the given materials in the pedagogical establishments of the higher education establishments in the process of the following cources: Methodology of Writing Teaching and Technics of Study of Education Sphere «Language and Literature». |
|
Date |
2018-12-07T14:07:51Z
2018-12-07T14:07:51Z 2018 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Чабайовська, М. Підготовка майбутніх учителів початкової школи до застосування технології навчання письма Василя Сухомлинського / М. Чабайовська // Humanitarium : collection of scientific works / ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». – Переяслав-Хмельницький, 2018. – Том. 41, Вип. 2 : Педагогіка. – С. 136-143.
2308-5126 http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/22054 |
|
Language |
uk
|
|
Publisher |
ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди»
|
|