Механізми дезорганізації системи парадигматичних та синтагматичних кодів у дітей із тяжкими та ускладненими порушеннями мовлення
ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Механізми дезорганізації системи парадигматичних та синтагматичних кодів у дітей із тяжкими та ускладненими порушеннями мовлення
Disorganization specifics of the paradigmatic system and synthagmatisk codes in children with severe and complicated speech disorders |
|
Creator |
Лопатинська, Н. А.
|
|
Subject |
діти із тяжкими та ускладненими порушеннями мовлення
дезорганізація системи парадигматичних та синтагматичних кодів children with severe and complicated speech disorders disorganization of the system of paradigmatic and syntagmatic codes 376.37 : 808.5 |
|
Description |
У статті розглянуто одну з базових позицій психолінгвістичної теорії: специфіку парадигматичних і синтагматичних відношень та механізми їх порушень дітьми із тяжкими та ускладненими порушеннями мовлення. Розкрито базові поняття «парадигма», «синтагма», «парадигматичні відношення», «синтагматичні відношення». Подано погляди науковців на нейроонтолінгвістичні закономірності формування парадигматичної та синтагматичної системи мови. Розкрито особливості діяльності «закону сили» І. Павлова у дітей із нормотиповим та атиповим розвитком. Унаочнено представлено моделі: побудови ієрархічної системи парадигматичних кодів, дезорганізації фонематичної основи, дезорганізації аферентно-фонетичної основи механізму сприйняття слова, дезорганізації еферентно-фонетичної основи механізму називання слова, дезорганізації самостійного розгорнутого висловлювання. Розглянуто симптомокомплекс наслідків дезорганізації самостійного розгорнутого висловлювання. Встановлено особливості порушення парадигматичної та синтагматичної складових мови дітьми із тяжкими та ускладненими порушеннями мовлення. Визначено взаємозалежність та взаємовплив парадигматичних та синтагматичних відношень на рівень оволодіння дитиною із тяжкими та ускладненими порушеннями мовлення системою мови. Намічено перспективу подальшого дослідження проблеми. The article deals with one of the basic positions of the psycho-linguistic theory: the specificity of paradigmatic and syntagmatic correlations and the mechanisms of their violations in children with severe and complicated speech disorders. The basic concepts of "paradigm", "syntagma", "paradigmatic correlations", "syntagmatic correlations" are revealed. The views of scholars on the neuro-ontho-linguistic patterns of the formation of the paradigmatic and syntagmatic system of language are presented. The peculiarities of the activity of the "law of force" of I. Pavlov in children with normotypic and atypical development are revealed. The models are presented: the construction of the hierarchical system of paradigmatic codes, the disorganization of the phonemic basis, the disorganization of the afferentphonetic basis of the mechanism of perception of the word, the disorganization of the efferent-phonetic basis of the word naming mechanism, the disorganization of an independent extended statement. The symptom complex of the disorganization consequences of a self-contained expounded statement is considered. The peculiarities of violation of the paradigmatic and syntagmatic components of language in children with severe and complicated speech disorders are established. Interdependence and mutual influence of paradigmatic and syntagmatic relations on the level of mastering of a child with severe and complicated speech disorders by the language system are determined. The prospect of further study of the problem is planned. |
|
Date |
2018-12-11T14:37:46Z
2018-12-11T14:37:46Z 2017 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Лопатинська, Н. А. Механізми дезорганізації системи парадигматичних та синтагматичних кодів у дітей із тяжкими та ускладненими порушеннями мовлення / Н. А. Лопатинська // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. – Вип. 34. – С. 49-57.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/22108 |
|
Language |
uk
|
|
Publisher |
Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова
|
|