Проблема визначення структури пізнавальної активності в контексті суб’єктно-діяльнісного підходу
ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Проблема визначення структури пізнавальної активності в контексті суб’єктно-діяльнісного підходу
|
|
Creator |
Богданова, С. А.
|
|
Description |
Познавательная активность это социальное свойство человека, имеющее природные предпосылки; сложное личностное образование, которое проявляется в отношении субъекта к познанию им окружающего мира и себя в мире; качество, которое воплощается в готовности и стремлении человека постичь неизвестное, и наиболее полно реализуется в познавательной деятельности. Познавательная активность объединяет в себе деятельностные и личностные (субъектные) составляющие и имеет сложную структуру, которая содержит такие компоненты: содержательно-информационный, операционный, мотивационный, целевой, эмоциональный, волевой, коммуникативный, результативный, контрольно-оценочный, а также возможности и способности субъектов учебно-познавательной деятельности и их внимание. В контексте субъектно-деятельностного подхода, ведущая роль в структуре познавательной активности принадлежит учителю и ученику как субъектам познания, равноправным участникам учебно-воспитательного процесса.
Cognitive activity is a social property of human being, which has natural pre-conditions; complex personal formation which has been shown in the attitude of a subject to his cognition of the outward things and himself/herself in a world; it is a quality which has been embodied in readiness and aspiration of man to understand the unknown, and most completely has been realized in a cognitive activity doing. Cognitive activity combines active (dynamic) and personal (subject) constituents and has a complex structure, which contains such components: content-informative, operative, motivational, goal-oriented, emotional, volitional, communicative, resulting, control-evaluative, and also possibilities and abilities of subjects of educational-cognitive activity and their attention. In the context of subject-activity approach, the leading role within the structure of cognitive activity belongs to teacher and student as to the subjects of cognition, the having equal rights participants of educational process. |
|
Date |
2019-01-23T13:39:11Z
2019-01-23T13:39:11Z 2013 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Богданова, С. А. Проблема визначення структури пізнавальної активності в контексті суб’єктно-діяльнісного підходу / С. А. Богданова // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 12 : Психологічні науки : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2013. - Вип. 42(66). – С. 8-14.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/22855 |
|
Language |
uk
|
|
Publisher |
НПУ імені М. П. Драгоманова
|
|