Методологічна парадигма дослідження розвитку національної самосвідомості особистості в юності
ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Методологічна парадигма дослідження розвитку національної самосвідомості особистості в юності
|
|
Creator |
Співак, Л. М.
|
|
Description |
В статье представлена методологическая парадигма исследования развития национального самосознания личности юношеского возраста. Рассмотрены основные фундаментальные методологические принципы (принцип единства сознания и деятельности, принцип развития, принцип детерминизма, принцип системности, принцип историзма, принцип анализа по единицам, принцип моделирования психики), а также современные инновационные психологические научные подходы (экспериментально-генетический, генетико-моделирующий, личностно-ценностный) и методологические принципы (принцип активности компонентов ситуации, принцип объективации нормативного "Я", принцип относительной синергичности и соотношения реального, идеального и нормативного "Я" в структуре самосознания личности подросткового возраста и др.), которые наибольшей мерой касаются очерченной проблемы и составляют общую методологию изучения развития национального самосознания личности в юношеском возрасте.
In this article presents a methodological paradigm of research development of national self-consciousness of the personality in youth age. Considered of the basic fundamental methodological principles (the principle of the unity of consciousness and activity, the principle of development, the principle of determinism, the systems principle, the principle of historicism, the principle of analysis units, the principle of modeling the psyches), as well as innovative modern psychological research approaches (experimentally-genetic, genetically-modeling, personality-evaluative) and methodological principles (the principle activity of the components of the situation, the principle of objectification of normative "I", the principle of the relative ratio of the synergistic and the real, the ideal and the normative "I" in the structure of the self-consciousness of adolescence, etc), which are a measure of the greatest concern outlined problem and provide a common methodology for the study of the development of national self-consciousness of the personality in youth age. |
|
Date |
2019-01-25T13:45:26Z
2019-01-25T13:45:26Z 2013 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Співак, Л. М. Методологічна парадигма дослідження розвитку національної самосвідомості особистості в юності / Л. М. Співак // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 12 : Психологічні науки : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2013. - Вип. 42(66). – С. 135-141.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/22897 |
|
Language |
uk
|
|
Publisher |
НПУ імені М. П. Драгоманова
|
|