Методи та форми організації навчального процесу журналістів в університетах США
ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Методи та форми організації навчального процесу журналістів в університетах США
|
|
Creator |
Марціхів, Х. Р.
|
|
Subject |
США
університет професійна підготовка бакалавр журналістика програма підготовки метод навчання форма організації навчання операційний компонент навчання USA university professional training bachelor journalism training program training technique form of educational process organization operational component of educational process 378.14 |
|
Description |
У статті представлені особливості операційного компонента професійної підготовки бакалаврів гуманітарних наук у галузі журналістики в університетах США. Проаналізовано різні форми організації індивідуальної та групової діяльності студентів-журналістів. Розглянуто традиційні та інноваційні методи навчання журналістів. Досліджені сучасні методи навчання: метод «польового дослідження», метод проектів, метод кейсів. Охарактеризовано форми навчання журналістів: стаціонарну, дистанційну та змішану. Проаналізовано прийоми та підходи навчання, на яких базується професійна підготовка журналістів. Розглянуто умови проходження переддипломної практики; особливості проведення дослідницько-пошукових завдань; можливості навчатися закордоном згідно зі стипендіальними програмами університетів США. Окрім цього описуються методичні стратегії для покращення навчання студентів та їхньої мотивації In this article the author dwells upon operational component of journalism studies in US universities. A brief overview of the concepts «model», «techniques» and «forms» in American didactics has been given. The role of professional journalism associations and organizations in educational process was described. Analyzing media education in US universities the author reveals that it is based on applying traditional and innovative methods of studying. Peculiarities of conducting lectures and seminars were mentioned. Special attention was drawn to the analysis of innovative methods: the method of «field research», the method of projects, and the method of case studies. The role of service and experiential learning in journalist professional training was described. The forms of training journalists: stationary, remote and mixed are described in the article. The methods and approaches of training, on which the professional training of journalists are based, have been analyzed. Conditions for passing pre-diploma practice are considered; features of carrying out experimental-search problems; the opportunity to study abroad according to the scholarship programs of US universities. In addition, methodological strategies are described to improve student learning and their motivation. Characterizing educational programs of journalist professional training in US the general educational and specific role of innovative media technologies has been identified. It was proved that general education role consists in the achievement of goals which the educational program sets itself, using traditional means of education: manuals, textbooks and reference books. It was stated that specific role of media technologies consists in creating broadcast or television products applying appropriate equipment. |
|
Date |
2019-03-20T09:00:38Z
2019-03-20T09:00:38Z 2018 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Марціхів, Х. Р. Методи та форми організації навчального процесу журналістів в університетах США / Х. Р. Марціхів // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. – Вип. 60, т. 2. – С. 17-21.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/23732 |
|
Language |
uk
|
|
Publisher |
Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова
|
|