Запис Детальніше

Проблема формування суб’єкта та суб’єктності офіцерів збройних сил України

ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Проблема формування суб’єкта та суб’єктності офіцерів збройних сил України
 
Creator Капінус, О. С.
 
Subject суб’єкт
суб’єктність
вищий військовий навчальний заклад
навчально-виховний процес
майбутній офіцер
відповідальність
subject
subjectivity
higher military educational institution
educational process
future officer
responsibility
377:159
 
Description У статті аналізується системна психолого-педагогічна проблема, яка стосується формування в майбутніх офіце-
рів під час навчання у вищих військових навчальних закладах професійної суб’єктності. Результатом вищої військової
освіти в сучасних умовах є формування в курсантів здатності бути суб’єктом своєї життєдіяльності, адекватно
реагувати на зміни, готовності до військово-професійної діяльності та здатності формувати соціальну та навчальну
суб’єктність підлеглих військовослужбовців, а найголовніше – сприймати та транслювати її у своїй військово-про-
фесійній діяльності.
Результатом вищезазначеного стане спроможність офіцера виконати головне завдання – ефективно керувати
підпорядкованими військовослужбовцями як у мирний час, так і під час виконання бойових завдань, ухвалювати вива-
жені рішення та свідомо нести відповідальність за них.
The article analyzes the systemic psychological and pedagogical problem, which concerns the formation of future military
officers of higher military educational institutions of professional subjectivity. The result of higher military education in modern
conditions is the formation of cadets ability to be the subject of their life, to respond adequately to changes, readiness for
military-professional activity and the ability to form social and educational subjectivity of subordinate servicemen, and most
importantly – to perceive and broadcast it in his military-professional activities.
The professional training of future officers of the Armed Forces of Ukraine in higher military educational institutions requires
changes in the review as to the needs of the society, the requirements of the military education system, and the professional
and personal interests of officers of the Armed Forces of Ukraine.
The formation of a future officer in a higher military educational institution is a professional entity that is the highest form
of regulation of his military-professional activity and an important precondition for the personal and professional self-actualization
of the officer of the Armed Forces of Ukraine, which ensures the coherence of personal needs, abilities, expectations
in accordance with the conditions and requirements. military-professional activity in military units, is harmoniously combined
with the positive self-concept of an officer, professional maturity, responsible attitude military and professional activities and its
results, adequate self-esteem, self-reflection and self-activity in the profession officer.
The result of the above will be the ability of an officer to fulfill his main task – to effectively manage subordinate servicemen
both in peacetime and during combat tasks, to make informed decisions and to consciously bear responsibility for them
 
Date 2019-03-22T14:23:13Z
2019-03-22T14:23:13Z
2018
 
Type Article
 
Identifier Капінус, О. С. Проблема формування суб’єкта та суб’єктності офіцерів збройних сил України / О. С. Капінус // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2018. - Вип. 63. – С. 53-57.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/23822
 
Language uk
 
Publisher Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова