Запис Детальніше

Особистість викладача в системі автономного навчання іноземних мов

ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Особистість викладача в системі автономного навчання іноземних мов
 
Creator Smolnikova, Olena
Смольнікова, О. Г.
 
Subject «автономія»
«автономне навчання»
«професійна автономія викладача»
«фасилітатор»
«порадник»
autonomy
autonomous learning
professional autonomy of the teacher
facilitator
counselor
378.011.3-057.175
 
Description У статті розглядається проблема професійної автономії викладача в контексті технології автономного навчання іноземних мов, його місце, роль і взаємодія зі студентом як педагогічний діалог у системі вищої освіти. Проаналізовано поняття «автономія викладача» в освітньому процесі вищого навчального закладу. Досліджено, що автономія викладача розглядається в декількох вимірах: як свобода у вираженні власного бачення стосовно навчального плану та методів його опанування й автономія викладача як професійного атрибуту з метою розвитку власної автономії, самокерованого професійного розвитку, та як наслідку – автономії учня.
The article deals with the problem of professional teacher autonomy in the context of
foreign languages autonomous learning technology, its place, the role and interaction with the
student as a pedagogical dialogue in higher education. Categorical analysis of the notion
“teacher autonomy” in the educational process of high school is highlighted. The functional
purpose of the teacher as a competent professional who transfers knowledge is shown. It’s
revealed that teacher autonomy is seen in several dimensions: freedom to express their own
vision regarding the curriculum and methods of mastery and autonomy of the teacher as a
professional attribute to develop his/her own autonomy, self-directing of professional
development, and as a consequence –learner autonomy. The main task of the teacher becomes
the development of learning strategies that promote the ability to plan, manage, assess, monitor
their own learning and take correct decisions. Emphasis is on sharing responsibility between a
teacher and a learner, as well as their cooperation in educational process.
The role of the teacher in the process of autonomous learning is complex and diverse.
First, the teacher is not an authoritarian leader who basically transfers knowledge. This is not an
obedient executor of the curriculum, but the person who is able to adjust according to the
learning situation and tries to implement approaches creatively. However, this does not mean
lack of control over teaching, but only shift of the responsibility for the outcome of teacher
training, reflection on their own professional activity, standardizing educational process and
excessive administrative intervention, which reduces the autonomous teacher qualities.
Teacher autonomy promotes updating of his own internal resources for acquiring
various levels of professional culture, the need to accumulate new knowledge and raising his
own professionalism. It was recognized that the level and development of learner’s
autonomy depends on the professional autonomy of teachers. It should be emphasized that
teacher’s autonomy is not independence from external social and cultural factors.
It is concluded that development of professional teacher autonomy is an important
factor of improving of the national education quality
 
Date 2019-04-05T07:38:24Z
2019-04-05T07:38:24Z
2015
 
Type Article
 
Identifier Смольнікова, О. Г. Особистість викладача в системі автономного навчання іноземних мов / О. Г. Смольнікова // Педагогічні науки : теорія, історія, інноваційні технології. - 2015. - № 5. - С. 372-379.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/24022
 
Language uk