Основні тенденції розвитку досліджень освіти в контексті світоглядних засад глобального суспільного розвитку і гуманітаризації менеджменту
ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Основні тенденції розвитку досліджень освіти в контексті світоглядних засад глобального суспільного розвитку і гуманітаризації менеджменту
|
|
Creator |
Кондур, О. С.
|
|
Subject |
демократія
цінності справедливість принципи соціальні інститути management democracy values principles social institutes 37.013.42:005.336.1 |
|
Description |
У статті аналізуються з точки зору методології виховання і освіти глобальні суспільні трансформації та пов’язана з ними освітньо-виховна реформа, яка покликана здійснити певну гомогенізацію систем соціального виховання і менеджменту освіти в дусі зусиль зі створення загальносвітового культурного, освітнього, економічного, політичного, правового та суспільно-громадянського простору.
In the article from the point of view of the methodology of education and transformation of global public education and related education and upbringing reform, which is designed to carry a certain homogenization of social care and management of education in the spirit of the effort to create the world’s cultural, educational, economic, political, legal and public and civic space. Among them the author emphasizes the most important ones: what is the general and the particular in education and science; what patterns, forms, methods of management are universal and which are in the range of the specific conditions of different countries; what is the best way to realize the functions of education and science in the international activity; what are the features of national identity in education and in the development of the University as an institution of education, and also in organizational behavior, management systems; to what extent these features are important to achieve the desired results; how can foreigners quickly adapt to national environment. All these problems are extremely important and interesting, still waiting for their reply. At the same time multi-modeling education systems do not exclude their common problems: the necessity of permanent adaptation of educational programs to current needs of society, the increased requirements to the level and quality of education. The modernization of social, economic and political development and the potential of anthropological and psychological structure of the personality in values and normative dimension of the contemporary globalized societies of the world; reformation strategies in society, education and management, their globalization and the processes of institutionalization and perspectives of humanization of educational systems, management, upbringing are analyzed in the given article. It is noted that among the existing conditions and prerequisites the existence of developed civil society is necessary for the successful formation and functioning of educational systems and effective models of multi-level educational management. |
|
Date |
2019-04-06T10:50:47Z
2019-04-06T10:50:47Z 2017 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Кондур, О. С. Основні тенденції розвитку досліджень освіти в контексті світоглядних засад глобального суспільного розвитку і гуманітаризації менеджменту / О. С. Кондур // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2017. - Вип. 59. – С. 66-74.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/24068 |
|
Language |
uk
|
|
Publisher |
Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова
|
|