Педагогічні умови формування готовності кухарів-кондитерів до конкурентоспроможності
ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Педагогічні умови формування готовності кухарів-кондитерів до конкурентоспроможності
Pedagogical conditions of the chefs-confectioners’ competation readiness prepation |
|
Creator |
Вдовенко, О.
|
|
Subject |
готовність
педагогічні умови конкурентоспроможність професійна підготовка професійні здібності readiness pedagogical conditions competitiveness vocational training professional abilities 377.031.4 |
|
Description |
Стаття присвячена теоретичному дослідженню педагогічних умов формування готовності кухарів-кондитерів до конкурентоспроможності в процесі навчання в професійно- технічних навчальних закладах. На основі наукових досліджень видатних вчених проаналізовано та розкрито сутність поняття “конкурентоспроможність”. Розглядаються педагогічні умови, що сприяють ефективному формуванню готовності до конкурентоспроможності кухарів-кондитерів. Доводиться, що формування якостей конкурентоспроможності в процесі навчання є другою за значенням після отримання знань, умінь і навичок складовою професійного успіху. The article is devoted to the theoretical study of pedagogical conditions for the chefsconfectioners’ competation readiness formation in the process of professional training. The essence of concepts, such as: “readiness”, “pedagogical conditions”, “competitiveness” is revealed. The pedagogical conditions of the chefs-confectioners’ competation readiness formation under the modern labor market conditions are presented. The problem of the chefs-confectioners’ competation readiness formation in a vocational school is considered. In particular, the main criteria of competitiveness of the chef-confectioner are determined. The main conceptual provisions in the chefs-confectioners’ competation readiness formation during the process of professional training in vocational schools are formulated, namely: the knowledge system introduction about competition in the professional training content; the formation of the personal qualities of a student who is ready for competitiveness in the labor market and the introduction of the pedagogical conditions for the chefs-confectioners’ competation readiness formation through the introduction of continuous scientific and methodological support measures in the educational process. It is shown that the process of the chefs-confectioners’ competation readiness formation in the process of the chefs-confectioners training in vocational schools is a pedagogical system, which is constructed taking into account the future chefs-confectioners professional activity specifics, the content, types and forms of competition and involves the formation of the individuals’ ability to continuous self-development and the formation of the competitiveness, the necessary personal qualities formation of highly skilled workers. Based on the analysis of the existing the theory and practice approaches to the chefsconfectioners’ competation readiness formation problem solving, it has been shown that the problem of the future skilled workers practical skills development, the modern food industry technologies development are actualizing in the process of such professional training. The analysis of the theoretical approaches to the the chefs-confectioners’ competation readiness formation allowed us to determine that nowadays it is necessary to use such forms and methods in this process, which combine the informational, educational and active components of the training and aim the chef-confectioner personality forming, who are capable to carry out their professional activities on a high level and are able to compete on the modern labor market. |
|
Date |
2019-04-24T10:31:35Z
2019-04-24T10:31:35Z 2018 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Вдовенко О. Педагогічні умови формування готовності кухарів-кондитерів до конкурентоспроможності / О. Вдовенко // Наукові записки [Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова]. Серія : Педагогічні науки : [збірник наукових статей]. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. – Вип. СXХХІХ (139). – С. 45-52.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/24334 |
|
Language |
uk
|
|
Publisher |
Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова
|
|