Запис Детальніше

Розвиток навчально-виховних закладів для дітей із особливими потребами в умовах незалежної України (1991–2000)

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/715962/
 
Title Розвиток навчально-виховних закладів для дітей із особливими потребами в умовах незалежної України (1991–2000)
Development of educational institutions for children with special needs in an independent Ukraine (1991-2000)
 
Creator Шевченко, Світлана Миколаївна
 
Subject 373 Kinds of school providing general education
376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description У статті визначено, що в Україні забезпечувалося право осіб з особливими потребами на задоволення освітніх потреб. Спеціальні заклади формувалися відповідно до освітніх запитів «дітей з вадами у фізичному або розумовому розвитку у загальній освіті, соціальній допомозі і реабілітації», передбачали створення умов для надання таким особам освітніх, медичних, соціальних послуг та сприяли інтеграції їх в соціум. Доведено, що в спеціальній школі, залежно від типу, проводилися корекційно-відновлювальні заняття з предметно-практичного навчання, лікувальної фізкультури, логопедії, ритміки, соціально-побутової, просторової орієнтації, розвитку слухового, зорового, дотикового сприймання та комунікативної діяльності, формування вимови і мови з метою корекції первинних і вторинних порушень, розширення досвіду соціально-психологічної адаптації.
The article states that Ukraine ensured the right of persons with special needs to meet educational needs. Special institutions were formed in accordance with the educational needs of "children with disabilities in physical or mental development in general education, social assistance and rehabilitation", provided for the creation of conditions for the provision of educational, medical, social services to such persons and promoted their integration into society. It was proved that, in a special school, depending on the type, remedial-rehabilitation classes were conducted on subject-practical training, physiotherapy, speech therapy, rhythmics, social and spatial, spatial orientation, development of auditory, visual, tactile perception and communicative activity, formation of pronunciation and language in order to correct primary and secondary disorders, the expansion of the experience of socio-psychological adaptation.
 
Publisher НАПН України, Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2019
 
Type Book Section
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/715962/1/%D0%A8%D0%B5%D0%B2%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%A1.%D0%9C.%20Theses_bezdumka-159-161.pdf
- Шевченко, Світлана Миколаївна (orcid.org/0000-0002-0432-8893 <http://orcid.org/0000-0002-0432-8893>) (2019) Development of educational institutions for children with special needs in an independent Ukraine (1991-2000) In: Practical philosophy and the new Ukrainian school: a collection of abstracts of the All-Ukrainian scientific-practical conference, May 16, 2019, Kiev НАПН України, Інститут педагогіки НАПН України, м. Київ, Україна, pp. 159-161. ISBN 978-966-644-492-5