Запис Детальніше

Науково-методичне забезпечення варіативного складника змісту технологічної освіти у професійному ліцеї

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/716009/
 
Title Науково-методичне забезпечення варіативного складника змісту технологічної освіти у професійному ліцеї
Scientific and methodological providing variational component of content of technological education in professional lyceum
 
Creator Туташинський, Василь Іванович
 
Subject 37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті проаналізовано стан наукового-методичного забезпечення технологічної освіти учнів.
Розкрито структуру педагогічної технології та зміст профільного навчання, а також особливості нових
навчальних програм і підручників з предмета “Технології”. На основі проведених фундаментального і прикладного педагогічних досліджень обґрунтовано структуру варіативного складника технологічної освіти
для професійного ліцею.
Спроектовано і на прикладі розроблених автором навчальної програми і посібника з технологій
сучасного виробництва розкрито зміст варіативного складника профільної технологічної освіти учнів
професійного ліцею. Особлива увага звертається на нову складову змісту технологічної освіти учнів – вивчення
технологій 4.0 та соціально-професійну орієнтацію молоді.
The article analyzes the state of scientific and methodological provision of technological education of students. The pedagogical technology, a content of profile education, as well as features of new educational programs and textbooks on technologies are revealed. On the basis of the fundamental and applied pedagogical research the structure of the variable component of technological education for the professional lyceum was substantiated. The example of the author’s developed training programs and manuals on the basics of machine science and technologies
of modern production discloses the content of the profile technological education of students.
The scientific and methodological provision of technological education in the vocational school envisages
the further development and implementation of the conceptual foundations of continuous technological education,
the improvement of the content and methodology of teaching technology, the development of new educational and
training programs, pedagogical software tools.
The content of the course “Technology of modern production” is proposed to be designed on the basis of the
theory of technological developments and focus on the study of technologies 4.0.
The study of technologies, on the basis of which the fourth technological revolution begins, should ensure the
competitiveness of young people in the labor market.
 
Publisher Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/716009/1/C%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%A2%D1%83%D1%82%D0%B0%D1%88%D0%B8%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D0%B3%D0%BE.pdf
- Туташинський, Василь Іванович (2019) Scientific and methodological providing variational component of content of technological education in professional lyceum Молодь і ринок, 3 (170). pp. 127-131. ISSN 2308-4634