Запис Детальніше

Готовність учителя до розвитку творчих здібностей учнів старших класів в умовах профільної освіти

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/716061/
http://otr.iod.gov.ua/index.php/arkhiv/12-vipusk-1
 
Title Готовність учителя до розвитку творчих здібностей учнів старших класів в умовах профільної освіти
Readiness of Teacher to Development of Creative Abilities of Senior Pupils in the Conditions of Profile Education
 
Creator Шелестова, Л.В.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description На основі позиції низки науковців у статті проаналізовано сутність понять «готовність» до діяльності та «готовність до професійної педагогічної діяльності». Визначено головні компоненти професійної готовності педагога до діяльності: мотиваційний, когнітивний, операційний, вольовий, оцінний. На основі аналізу емпіричного матеріалу з’ясовано рівень готовності вчителів до розвитку творчих здібностей учнів старших класів в умовах профільного навчання за кожним із визначених компонентів. Встановлено, що найкраще в учителів сформовано мотиваційний та оцінювальний компоненти готовності, оскільки всі вчителі усвідомлюють необхідність розвитку творчих здібностей учнів і прагнуть підвищувати власний професійний рівень.
The article substantiates the urgency of the problem of development of creative abilities of senior pupils in the conditions of profile education. It is revealed that an important
pedagogical problem is the teachers’ readiness to conduct a pedagogical activity in general and to the development of students' creative abilities in particular. Based on the position of a number of scholars, the article analyzes the essence of the concepts of "readiness" for activity and "readiness for professional pedagogical activity", which is understood as the integrative personal quality of a teacher, his/her personal status of motivational-value relation to professional activity, possession of effective ways and means of achieving pedagogical goals, creativity and reflection. The basic motivation,
cognitive, operational, volitional and evaluation components are identified in the structure of readiness for professional pedagogical activity.
Based on the analysis of the empirical material, the level of readiness of teachers to develop the creative abilities of senior pupils for each of the indicated components has been determined. It was established that motive and evaluation components are the best formed among the teachers, since all teachers are aware of the need to develop the students' creative abilities and seek to improve their professional level. It is revealed that other components of readiness are not enough formed by the teachers: they have incomplete knowledge about pedagogical technologies (cognitive component of readiness); rarely involve children in creative activity, pay attention to the development of only certain components of creative abilities (operating component); have problems solving the difficulties associated with the organization of students' creative activity (volitional component).
There have been made the conclusions regarding the problems that need to be resolved both at the theoretical and practical levels, namely: the development of teachers' cognitive, operational and volitional components of readiness to develop the creative abilities of senior pupils in the conditions of specialized education.
 
Publisher Інститут обдарованої дитини НАПН України
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/716061/1/SHKV_19_OD.pdf
- Шелестова, Л.В. (orcid.org/0000-0002-6057-807X <http://orcid.org/0000-0002-6057-807X>) (2019) Readiness of Teacher to Development of Creative Abilities of Senior Pupils in the Conditions of Profile Education Освіта та розвиток обдарованої особистості, 1 (72). pp. 10-16. ISSN 2309‑3935