Запис Детальніше

Драма Левка Лопатинського "Беата й Гальшка": мелодраматичні аспекти православно-християнської ідентичності (Drama "Beata and Halshka" by Levko Lopatyns’kyi: melodramatical aspects of orthodoctic chriastinistic)

Цифровий архів НаУОА

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation https://eprints.oa.edu.ua/7682/
 
Title Драма Левка Лопатинського "Беата й Гальшка": мелодраматичні аспекти православно-християнської ідентичності
(Drama "Beata and Halshka" by Levko Lopatyns’kyi: melodramatical aspects of orthodoctic chriastinistic)
 
Creator Тхорук, Р. Л.
 
Subject Загальні питання лінгвістики та літератури
 
Description Автор статті аналізує специфіку конструювання образу Гальшки Острозької, головної героїні драми Лева Лопатинського, актора товариства «Руська бесіда». Розглядаються кілька тем, зумовлених семантикою міфологічного поля літературних та історичних текстів про рід князів Острозьких, а саме – оборони православної віри, боротьби за збереження земель та спадщини. Проаналізовано, як драматург виписує релігійно-конфесійну ідентифікацію персонажів (Беати з Костелецьких,
Лукаша Гурки, Дмитра Сангушка та інших), як реалізується в текстовому матеріалі питання віри і справ честі (роду зокрема), теми чеснот, смирення, покори, гріха, жадності та насилля влади, що визначають параметри постаті набожного християнина та відхилення від нього. Серед тем визначаються суголосні часу життя драматурга: гонитва за грошима й багатством та ігнорування таїнства шлюбу. Головний конфлікт – зіставлення й протиставлення різних життєвих практик,
втілених у долю Гальшки та Беати, за якими стоїть різний формат комунікації із Всевишнім. Боротьба княгині Беати за звільнення доньки від небажаних шлюбів та визволення з-під чужої опіки трактується як прояви гордині та насилля героїні. Гальшка, княжна Острозька, постає переможницею завдяки смиренню й винагороджується поверненням на батьківщину, але терпить поразку, не ставши взірцем життя без насилля, без грошей, твердо обстоюючи власні переконання. Закінчення твору мелодраматичне (смерть персонажа), але суперечливе щодо стрижневої ідеї в характері
протагоніста. Головним джерелом драми визначено документально-популярну повість німецького письменника Я. Каро. Від нього запозичені основні мелодраматичні схеми характерології Беати й Гальшки. Також досліджено вплив перших критичних відгуків на творчий процес.
(It deals with figure of Gashka The Princess from Ostroh in drama by Lev Lopatynskyi the actor of theatre in Ruska Besida Society. In the article some themes derivated from semantics of texts about Kings Ostroh family (mythical semantic segments) and struggle for owe on estate and property (pragmatic segment) are considered. Such as confession identification and status of main figures (Beata from Kosteletsky, Lukas Gurka, Dmytro Sanhushko and others), realization in text of problem with faith and matter of honour, virtue of resignation and evil of greedy, power and submissiveness. Themes to be adequated to author contemporary’s experience are problems with divorce and amassing of capital. They are involved into text of drama and are discribed as intolerable experiment. The main conflict is construct by dramatist to be comparison
and opposition of deferent life practice and deferent ways of communication with the Most High. Struggle of Beata The Princess for breaking off marriage ties and liberty for her daughter is drawn to be her pride and her violence. Halshka is winner owing to submissiveness and has a chance to return to Motherland but was defeated in demonstrating of her way of life – neither violence no money, severe holding personal convictions. In article it’s defined main recourses of plot situation: historical story by German writer Jacob Karo. Lev Lopatynsky adopted some melodramatic schemes from Karo‘s narrative: frequent tears, susceptible to affests and fit of nerves. And it’s described pressure of critic response on creative process of drama.)
 
Publisher Видавництво Національного університету "Острозька академія"
 
Date 2017
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier https://eprints.oa.edu.ua/7682/1/19.pdf
Тхорук, Р. Л. (2017) Драма Левка Лопатинського "Беата й Гальшка": мелодраматичні аспекти православно-християнської ідентичності (Drama "Beata and Halshka" by Levko Lopatyns’kyi: melodramatical aspects of orthodoctic chriastinistic). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна» (Вип.65). с. 85-89. ISSN 2519-2558