Запис Детальніше

Аналіз провідного вітчизняного та зарубіжного досвіду інтернаціоналізації вищої освіти на основі культурно-гуманітарних стратегій (частина ІІ): препринт (аналітичні матеріали)

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/709904/
https://ihed.org.ua/wp-content/uploads/2018/09/Analitichni_Internats-VO-kult-gum-strategii_IVO-2017-144p_avtors-kolektiv.pdf
 
Title Аналіз провідного вітчизняного та зарубіжного досвіду інтернаціоналізації вищої освіти на основі культурно-гуманітарних стратегій (частина ІІ): препринт (аналітичні матеріали)
Analysis of the leading domestic and foreign experience of internationalization of higher education on the basis of cultural and humanitarian strategies (Part II): preprint (analytical materials)
 
Creator Горбунова, Л.С.
Дебич, М.А.
Зінченко, В.
Степаненко, І.В.
Шипко, О.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Інтернаціоналізація є глобальним явищем, її вважають пріоритетом для розвитку не тільки системи вищої освіти, а й суспільства в цілому. Саме тому виникли нові моделі та підходи до інтернаціоналізації вищої освіти як засіб позиціонувати країну за межами своїх кордонів.
Аналітичні матеріали містять аналіз стратегій інтернаціоналізації вищої освіти у країнах Європи: Італії,
Німеччині, Польщі, Фінляндії, Франції та Росії.
Дослідження інтернаціоналізації у цих країнах проілюструвало відмінності у національних та інституційних стратегіях. Проте можна спостерігати загальні цілі й завдання, наприклад, значення репутації (часто символізується рейтингом), впізнаваність (visibility) і конкурентоспроможність; конкуренція за талановитих студентів і вчених; короткострокові та/або довгострокові економічні вигоди; демографічні аспекти; акцент на міжнародне Pрацевлаштування випускників й соціальну активність.
У результаті аналізу інтернаціоналізації вищої освіти у цих країнах виявлено десять ключових тенденцій: зростаюча важливість інтернаціоналізації на всіх рівнях; вплив національних стратегій інтернаціоналізації на інституційні; недостатнє фінансування освіти; збільшення кількості приватних закладів та комерціалізація освітніх послуг; вплив глобалізації; зростаюча конкуренція; зростаюча роль регіоналізації; недостатність даних; нові напрями розвитку інтернаціоналізації (цифрове навчання).
Результати дослідження можна використати для розроблення стратегії інтернаціоналізації вищої освіти України.
Internationalization is a global phenomenon, it is considered a priority for the development not only of the system of higher education, but also of society as a whole. That is why there are new models and approaches to the internationalization of higher education as a means of positioning the country beyond its borders.
Analytical materials contain an analysis of the strategies of internationalization of higher education in the countries of Europe: Italy,Germany, Poland, Finland, France and Russia.
Studies of internationalization in these countries illustrated the differences in national and institutional strategies. However, you can observe common goals and objectives, for example, the value of reputation (often symbolized by the rating), visibility and competitiveness; competition for talented students and scientists; short-term and / or long-term economic benefits; demographic aspects; emphasis on international recruitment of graduates and social activity.
As a result of the analysis of the internationalization of higher education in these countries, ten key trends have been identified: the growing importance of internationalization at all levels; influence of national strategies of internationalization on institutional; insufficient financing of education; increasing the number of private institutions and commercialization of educational services; the impact of globalization; growing competition; the growing role of regionalization; lack of data; new directions of development of internationalization (digital education).
The results of the study can be used to develop a strategy for the internationalization of higher education in Ukraine.
 
Publisher Інститут вищої освіти Напн України
 
Date 2016
 
Type Book
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/709904/7/Analitichni_Internats-VO-kult-gum-strategii_IVO-2017-144p_avtors-kolektiv.pdf
Горбунова, Л.С., Дебич, М.А., Зінченко, В., Степаненко, І.В. and Шипко, О. (2016) Analysis of the leading domestic and foreign experience of internationalization of higher education on the basis of cultural and humanitarian strategies (Part II): preprint (analytical materials) Інститут вищої освіти Напн України, м. Київ, Україна.