Запис Детальніше

Дані порівняльного аналізу трьох способів (паерового, інструментального, комп'ютерного) проведення методу "Теппінг-тест" у визначенні сили нервових процесів студентів

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/27550/
 
Title Дані порівняльного аналізу трьох способів (паерового, інструментального, комп'ютерного) проведення методу "Теппінг-тест" у визначенні сили нервових процесів студентів
THE DATA OF THE COMPARATIVE ANALYSIS OF THREE METHODS (PAPER, INSTRUMENTAL, COMPUTER) OF THE METHOD «TAPPING-TEST» IN DETERMINING THE STRENGTH OF THE STUDENT’S NERVOUS PROCESSES
 
Creator Хорошуха, Михайло Федорович
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У роботі представлено методологію і методи дослідження сили нервових процесів студентів за даними трьох способів (паперового, інструментального, комп’ютерного) проведення теппінг-тесту. Наводиться диференційна характеристика трьох згаданих способів проведення теппінг-тестування. Дослідження проводилися в лабораторії функціональної діагностики кафедри біологічних основ фізичного виховання та спортивних дисциплін факультету фізичного виховання та спорту НПУ імені М. П. Драгоманова та Броварського вищого училища фізичної культури. В педагогічному експерименті взяло участь 49 студентів віком 18–19 років згаданих вишів. Встановлено, що паперовий і комп’ютерний способи проведення теппінг-тестувань у дослідженні сили нервових процесів студентів мають недоліки. Подано шляхи усунення цих недоліків.
The methodology and methods of research of individual-typological properties of higher nervous activity (forces of nervous processes) of students according to the data of three methods (paper, instrumental, computer) of a tapping test are presented in the paper work.
The differential characteristic of the three methods of provision of the tapping-testing is given.
For provision of the research under the instrumental method of the before mentioned method, the electromechanical device (counter of movements) of own design was used. The computer method of provision of the tapping – searching predicted using the computer program «Typing Test». The work was done using a laptop LENOVO. Accordingly, the paper method provided for alternate maximum drawing of dots with a pencil or a ballpoint pen in 6-squares (size: 10 x 6 sm) on a sheet of A4 format. The working time is amounted to 30 seconds.
The research was provided in the laboratory of the functional diagnostics of the professorship department of biological basis of physical education and sports disciplines of the faculty of physical education and sports of M. P. Dragomanov NPU and of Brovary higher college of physical culture. 49 students aged 18-19 years of the above mentioned higher educational establishments took part in the pedagogical experiment.
It has been established that the paper and computer (based on the use of older generation LENOVO laptops) methods of provision of the tapping-tests in examination of the strength of students’ neural processes have disadvantages. Reasons: When you use the paper version of the tapping-test - the loss of time during the transition from one square to another, accordingly, in the case of using a computer variant - the loss of time when a finger is pressed on the «Ctrl» key, which “drowns”, which means that it has a backlash - the gap between the surfaces of the two contacts.
There was staffed the ways of elimination of these defects in the researches of the strength of human nervous processes by the method of the «tapping-test».
 
Publisher Чернігівський національний педагогічний університет
 
Date 2018
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/27550/1/M_Khoroshukha_VCHNPU_154_FZFVS.pdf
Хорошуха, Михайло Федорович (2018) Дані порівняльного аналізу трьох способів (паерового, інструментального, комп'ютерного) проведення методу "Теппінг-тест" у визначенні сили нервових процесів студентів Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. Фізичне виховання і спорт, 154 (1). с. 176-181. ISSN 2518-7465