Запис Детальніше

Детермінанти розвитку змісту шкільної біологічної освіти в українському хронотопі

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/716163/
 
Title Детермінанти розвитку змісту шкільної біологічної освіти в українському хронотопі
Determinants of the development of the content of school biological education in the Ukrainian chronotope
 
Creator Коршевнюк, Т. В.
 
Subject 373 Kinds of school providing general education
 
Description Статтю присвячено проблемі змістотворення шкільної біологічної освіти в незалежній українській державі. На основі критичного аналізу нормативно-концептуальних доку-
ментів (законів, концепцій, державних стандартів освіти, навчальних програм із біології), наукових праць із теорії та методики навчання біології розкрито суть основних детермінант формування змісту шкільної біологічної освіти в умовах українського державотворення. Визначено та обґрунтовано, що до них належать такі: стандартизація змісту освіти, реалізація компетентнісного підходу, розвиток біологічної науки, гуманізація і гуманітаризація освіти, вплив результатів міжнародних моніторингових досліджень якості природничої освіти. Наведено стислу характеристику впливу кожної детермінанти на формування змісту шкільної біологічної освіти за період 90- х років ХХ століття й до сьогодення. Зазначено подальші перспективи дослідження проблеми формування змісту вітчизняної шкільної біологічної освіти.
The article is related to the problem of school bio logical education’s content formation in Ukraine an independent Ukrainian state (since 1991). The article reveals the essence of the main determinants of school biological education's content formation in Ukraine, basing on the critical analysis of normative-conceptual documents (laws,
concepts, state standards of education, curriculums in biology), scientifi works on the theory and methods of teaching biology. The explored topics include: standardization of the content of education, the implementation of a competent approach, the development of biological science, humanization and humanization of education, the impact of the results of international monitoring studies on the quality of Natural science educa tion. The brief: there is a description of the inflence of each determinant on the school biological education's content formation in the period 1990 till now. Additionally, in article were noted the further prospects of studying the problem of school biological education’s contentformation.
 
Publisher ПУ Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/716163/1/%D0%86%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%86_%D0%BF%D0%B5%D0%B4%20%E2%84%96%2011_%D0%A7._2_2019-%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%86%D1%8B-51-58.pdf
- Коршевнюк, Т. В. (orcid.org/0000-0003-0430-5808 <http://orcid.org/0000-0003-0430-5808>) (2019) Determinants of the development of the content of school biological education in the Ukrainian chronotope Інноваційна педагогіка, 2 (11). pp. 51-58. ISSN 2663-6085