Запис Детальніше

Класифікація засобів компетентнісно орієнтованого навчання української мови

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/716171/
 
Title Класифікація засобів компетентнісно орієнтованого навчання української мови
Classification of teaching aids used in competently oriented teaching of Ukrainian language
 
Creator Попова, Л.О.
 
Subject Science and knowledge. Organization. Computer science. Information. Documentation. Librarianship. Institutions. Publications
00 Prolegomena. Fundamentals of knowledge and culture. Propaedeutics
3 Social Sciences
37 Education
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
37.02 General questions of didactics and method
 
Description У статті подано класифікацію засобів компетентнісно орієнтованого навчання української мови. Вчена на основі узагальнення праць українських педагогів і лінгводидактів доходить таких висновків: по-перше, засіб навчання дає змогу успішно досягти визначеної освітньо-розвивальної мети, по-друге, сприяє засвоєнню здобувачами освіти знань, набуттю ними досвіду певного виду (або видів) діяльності, вмотивовує пізнавальну діяльність учнів. По-третє, особливість застосування засобів навчання української мови полягає в тому, що вони уможливлюють синтетичне засвоєння норм сучасної української літературної мови, сприяють залученню учнів і до рецептивних, і до продуктивних видів мовленнєвої діяльності. Вивчення наведених класифікацій підтвердило висновки авторки про те, що, класифікуючи засоби компетентнісно орієнтованого навчання української мови, доцільно брати до уваги мету суб’єктів освітнього процесу, домінувальну модальність сприймання кожного з них, спосіб подання інформаційно-навчального матеріалу й функцію застосування
The article presents the classification of teaching aids used in competently oriented teaching of the Ukrainian language. Having generalized the works of Ukrainian teachers and linguists the scholar has made several conclusions. Firstly, the means of study enables to successfully achieve a certain educational and developmental purpose; secondly, it facilitates the acquisition of knowledge, experience of certain type (or types) of activity, motivates cognitive activity of students. Thirdly, the peculiarity of aids used in teaching Ukrainian language lies in the fact that they enable synthetic assimilation of the norms of modern Ukrainian literary language, involve students to receptive and productive forms of speech activity. In the context of competence-oriented learning, the scholar considers them to be the representatives of information that activates cognitive activity of students, stimulate their acquisition of new kind of activity and the modeling of ways for applying new knowledge that "do not appear beyond the cognitive activity of the subject" (S. Rubinstein). The study of the above classifications confirmed the author's conclusions that, classifying the aids of competently oriented teaching of Ukrainian language, it is vital to take into account the purpose of the subjects of the educational process (studying and teaching), the dominant mode of perception (monomodal and polymodal), the way of presenting educational material (traditional and electronic) and function of usage (informational, illustrative, developmental, operational, inductive, control).
 
Publisher ДЗ Луганський національний університет імені Тараса Шевченка
 
Date 2019
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/716171/1/%D0%9F%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%B2%D0%B0_%D0%9A%D0%B8%D1%97%D0%B2.pdf
- Попова, Л.О. (orcid.org/0000-0003-2021-3348 <http://orcid.org/0000-0003-2021-3348>) (2019) Classification of teaching aids used in competently oriented teaching of Ukrainian language Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка: Педагогічні науки (18). ISSN 2227-2844 (Submitted)