Інтегрований проект як засіб реалізації міжпредметної інтеграції у процесі компетентнісно орієнтованого навчання української мови учнів ліцею
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/716174/
|
|
Title |
Інтегрований проект як засіб реалізації міжпредметної інтеграції у процесі компетентнісно орієнтованого навчання української мови учнів ліцею
Integrated project as a means of implementing interdisciplinary integration in the process of competently oriented teaching of Ukrainian language students of the lyceum |
|
Creator |
Попова, Л.О.
|
|
Subject |
373 Kinds of school providing general education
81 Linguistics and languages |
|
Description |
У тезах авторка розглядає інтегрований проект як засіб реалізації міжпредметної інтеграції у процесі компетентнісно орієнтованого навчання української мови учнів ліцею. На основі узагальнення праць українських педагогів і лінгводидактів учена доходить висновку: міжпредметну інтеграцію доцільно визначати як синтез змісту навчальних предметів для узгодженої і скоординованої освітньої діяльності учнів, створення на уроках української мови оптимального лінгвокогнітивного освітнього середовища. Зазначено, що відмінність інтегрованого проекту, порівняно з монопредметним, полягає в тому, що учні синтезують знання з різних навчальних предметів, набувають навичок аналізування, узагальнення й систематизації одержаної інформації, встановлюють причиново-наслідкові зв’язки між різногалузевою термінологією тощо.
In the theses the author considers the integrated project as a means of implementing interdisciplinary integration in the process of competently oriented teaching of the Ukrainian language of the students of the lyceum. On the basis of the generalization of the works of Ukrainian teachers and linguodidactics, the scholar concludes that interdisciplinary integration should be defined as a synthesis of the contents of educational subjects for coordinated and coordinated educational activity of students, the creation of an optimal linguocognitive educational environment in the Ukrainian language lessons. It is noted that the difference between the integrated project, in comparison with the mono-object, is that students synthesize knowledge from different subjects, acquire the skills of analysis, generalization and systematization of the received information, establish cause-effect relationships between multi-disciplinary terminology, and others like that. |
|
Publisher |
УОВЦ Оріон
|
|
Date |
2019
|
|
Type |
Book Section
NonPeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/716174/1/Popova_tezu.pdf
- Попова, Л.О. (orcid.org/0000-0003-2021-3348 <http://orcid.org/0000-0003-2021-3348>) (2019) Integrated project as a means of implementing interdisciplinary integration in the process of competently oriented teaching of Ukrainian language students of the lyceum In: VІІ Волошинські читання «Шкільна мовно-літературна освіта: традиції і новаторство»: матеріали всеукраїнської науково-практичної конференції УОВЦ Оріон, м. Київ, Україна, pp. 112-115. ISBN 978-617-7485-47-5 |
|