Запис Детальніше

Тенденції реформування шкільної освіти в Україні: школа соціальної реабілітації (кінець ХХ ст.)

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/716119/
http://pedosv.kpnu.edu.ua/article/viewFile/167045/166459
 
Title Тенденції реформування шкільної освіти в Україні: школа соціальної реабілітації (кінець ХХ ст.)
Trends in school education reform in Ukraine: school of social rehabilitation (the end of the twentieth century)
Тенденции реформирования школьного образования в Украине: школа социальной реабилитации (конец ХХ ст.)
 
Creator Антонець, Наталія Борисівна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
 
Description У публікації аналізуються документи, що стали основою нормативно-правового забезпечення функціонування спеціальних загальноосвітніх шкіл для дітей і підлітків, які потребують особливих умов виховання, (з 1995 р. – школи соціальної реабілітації) в останнє десятиліття ХХ ст.
The article analyzed the official documents of Ukraine that in the last decade of the 20th century became the basis of regulatory support for the functioning the special secondary schools for children and adolescents who need special educational conditions. Since 1995, these schools became known as «social rehabilitation schools».
In accordance with the Criminal Code of Ukraine (1960), the court could decide on the possibility not to apply criminal punishment to a juvenile offender. In this case, the court applied the coercive measures of educational influence on the juvenile offender defined by the Code. The most stringent measure of educational influence for juvenile offenders aged 11 to 14 years inclusively was to send them to a special comprehensive school for children and adolescents who need special educational conditions (hereinafter referred to as «special school»).
After Ukraine gained independence (1991), the process of revising the regulatory framework for the functioning of various types of educational institutions began. So, in 1993, the Cabinet of Ministers of Ukraine adopted a decree "On the organization of the activities of special educational institutions for children and adolescents who need special educational conditions." The pedagogical teams of these schools were faced with the task of social rehabilitation of the so-called «difficult adolescents», the offenders. They needed to foster an understanding of common human values, citizenship and carry out legal education. It was necessary to prepare them for practical work. Pedagogical influence under such young people should have been provided by both a special daily routine and a system of educational and upbringing lessons. It was necessary to ensure continuous monitoring of the activities of such youth, to exclude the possibility of freely leaving the school without permission from the administration.
In accordance with the national program “Education” (“Ukraine of the 21st Century”) (1993), one of the principles of reforming the educational system in Ukraine was its humanization. The humanization process, in particular, was promoted by the adoption of the Law of Ukraine «On the bodies and services for the affairs of adolescents and special institutions for adolescents» (1995). According to this document, the special school not only changed its name, but also received new functional tasks. The idea of “rehabilitating of the offender” changed the concept of creating such living conditions for them, which, although in some way limit the adolescent's rights, do contribute to the development of their personality.
В статье анализируются документы, которые стали основой нормативно-правового обеспечения функционирования специальных общеобразовательных школ для детей и подростков, которые нуждаются в особых условиях воспитания (с 1995 г. – школы социальной реабилитации) в последнее десятилетие ХХ ст.
В соответствие с Криминальным кодексом Украины (1960) суд мог принять решение про возможность исправления несовершеннолетнего правонарушителя без применения криминального наказания. В таком случае судья применял определённые Кодексом принудительные меры воспитательного характера. Самой строгой мерой воспитательного характера для несовершеннолетних правонарушителей возрастом от 11 до 14 лет включительно было направление в специальную общеобразовательную школу для детей и подростков, которые нуждаются в особых условиях воспитания (далее – специальная школа).
После обретения Украиной независимости (1991) начался процесс пересмотра нормативно-правового обеспечения функционирования учебных заведений разных типов. Так, в 1993 г. Кабинет Министров Украины принял постановление «Об организации деятельности специальных учебно-воспитательных учреждений для детей и подростков, которые нуждаются в особых условиях воспитания». Перед педагогическими коллективами этих школ ставились задачи осуществлять социальную реабилитацию ученика, воспитывать у него понимание общечеловеческих ценностей, гражданскую позицию, готовить к активной трудовой деятельности, осуществлять правовое воспитание. Особенности педагогического влияния должны были обеспечить специальный режим дня и система учебной и воспитательной работы, постоянный контроль, исключение возможности свободного выхода ученика за границы территории школы без разрешения администрации.
Соответственно с Государственной национальной программой «Образование» («Украина ХХІ столетия») (1993) одним из принципов реформирования школьной отрасли стала её гуманизация. Процессу гуманизации в частности содействовал Закон Украины «Об органах и службах по делам несовершеннолетних и специальных заведениях для несовершеннолетних» (1995). Согласно этому документу специальная школа не только сменила название, но и получила новые формулировки своих задач. Идею перевоспитать правонарушителя сменил концепт создания таких условий жизни, которые хотя и ограничивают воспитанника в правах, однако должны содействовать развитию его личности.
 
Publisher Кам'янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка; Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/716119/1/%D0%90%D0%BD%D1%82%D0%BE%D0%BD%D0%B5%D1%86%D1%8C%20%D0%9D.%D0%91.%20%D0%A8%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B0%20%D1%81%D0%BE%D1%86%D1%96%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%BE%D1%97%20%D1%80%D0%B5%D0%B0%D0%B1%D1%96%D0%BB%D1%96%D1%82%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%97%20%28%D0%BA%D1%96%D0%BD%D0%B5%D1%86%D1%8C%20%D0%A5%D0%A5%20%D1%81%D1%82.%29.pdf
- Антонець, Наталія Борисівна (orcid.org/0000-0002-7772-9364 <http://orcid.org/0000-0002-7772-9364>) (2019) Trends in school education reform in Ukraine: school of social rehabilitation (the end of the twentieth century) Педагогічна освіта: теорія і практика, 1 (1) (26). pp. 8-14. ISSN 2309-9763