Запис Детальніше

Виховний потенціал сім'ї у формуванні гуманних батьківсько-дитячих взаємин

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/716140/
http://www.aphn-journal.in.ua/23-1-2019
 
Title Виховний потенціал сім'ї у формуванні гуманних батьківсько-дитячих взаємин
Educational potential of the family in formation humane parent-child relationships
 
Creator Гончар, Л.В.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
36 Safeguarding the mental and material necessities of life
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships
 
Description У статті з’ясовано роль виховного потенціалу сім’ї у формуванні гуманних батьківсько-дитячих взаємин та
уточнено його сутність як сукупності реальних і потенційних можливостей соціально-педагогічної самоорганізації сім’ї, що дає змогу цілеспрямовано задовольняти потреби членів родини в гуманізації міжособистісних взаємин. Схарактеризовано суб’єктивні чинники − складники виховного потенціалу сім’ї, які найбільшою мірою впливають на гуманізацію взаємин між батьками і дітьми, серед них: ціннісно-гуманний, комунікативно-емоційний, компетентнісний, організаційно-діяльнісний.
The article clarifies the role of the family in the formation of humane parent-child relationships in modern
social conditions, which consists in the fact that in its essence the family is the first school of humanization of
the child, the main cell in which the child learns culture, moral rules and norms of interpersonal behavior, skills
of individual and collective activity, mastering moral values and producing their value orientations.
It was actualized that the educational potential of the family plays a decision role in the formation of humane parentchild relationships. The essence as a set of real and potential possibilities of social and pedagogical self-organization of the family was clarified, what gives purposefully to satisfy the needs of family members in the humanization of interpersonal relationships. Subjective factors in a composition of educational potential of the family that have the greatest impact on the humanization of relations between parents and children were characterized, including valuable and humane (psychological climate, valuable unity of the family members, child’s perception, the presence of love and trust in relationships);
communicative and emotional (character of intra-family communication, style of family education); competent
(parental competence as an integrative characteristic of knowledge, feelings, parents actions towards child’s upbringing); organizational and active (organization of family leisure, self-organization and joint activities of family members).
The special attention in the article is spared to the disclosure of value-humane and communicative-emotional factors of the educational potential of the family.
 
Publisher Видавничий дім Гельветика
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/716140/1/06_19_%D0%93%D0%BE%D0%BD%D1%87%D0%B0%D1%80_%D0%92%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D0%B9%20%D0%BF%D0%BE%D1%82%D0%B5%D0%BD%D1%86%D1%96%D0%B0%D0%BB%20%D1%81%D1%96%D0%BC%27%D1%97%20%D1%83%20%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D1%83%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%96%20%D0%B3%D1%83%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D0%B8%D1%85%20%D0%B1%D0%B0%D1%82%D1%8C%D0%BA%D1%96%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%BE-%D0%B4%D0%B8%D1%82%D1%8F%D1%87%D0%B8%D1%85%20%D0%B2%D0%B7%D0%B0%D1%94%D0%BC%D0%B8%D0%BD.pdf
- Гончар, Л.В. (orcid.org/0000-0002-9761-9031 <http://orcid.org/0000-0002-9761-9031>) (2019) Educational potential of the family in formation humane parent-child relationships Актуальнi питання гуманiтарних наук, 1 (23). pp. 132-136. ISSN 2308-4863