Елементи практичної риторики на уроках української мови в 10-11 класах ліцею
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/716199/
|
|
Title |
Елементи практичної риторики на уроках української мови в 10-11 класах ліцею
Elements of practical rhetoric in Ukrainian lessons in the 10th-11th forms of the Lyceum |
|
Creator |
Голуб, Ніна Борисівна
|
|
Subject |
373 Kinds of school providing general education
81 Linguistics and languages |
|
Description |
У статті вмотивовано введення мовленнєвих жанрів до шкільної програми з української мови для 10-11 класів (рівень стандарту). Визначено лакуни в українській лінгводидактиці, пов’язані з проблемою навчання шкільної риторики. З’ясовано сутність і характер оцінювальних жанрів, визначено особливості структури й семантики термінів, схарактеризовано жанри осуд і похвала. Наголошено на важливості й життєвій доцільності цих жанрів, на ціннісному аспектові в підготовці текстів висловлень оцінювальних жанрів. Окреслено мету оцінювальних жанрів, визначено об’єкти і предмети оцінювання. Запропоновано алгоритм за яким організовуємо роботу з жанрами на уроках української мови, зразки вправ і завдань.
Publication of the article is motivated by reforming processes of general secondary education in Ukraine. One of the important tasks of modernization is to review the content component of each school subject in order to remove everything that overloads schoolchildren but is not vital. In accordance with such tasks, a new Ukrainian language program for 10-11 grade students (standard level) has been developed. Experimental research of Ukrainian language teaching staff at the Institute of Pedagogy of the National Academy of Science of Ukraine has shown that interest in Ukrainian language as a school subject and a social phenomenon has diminished. The article justified introduction of speech genres into a Ukrainian language school program for 10-11 grades (standard level). Gaps in Ukrainian linguodidactics related to the problem of teaching school rhetoric are determined. The essence and character of assessment genres are determined, features of the structure and semantics of terms are determined, genres of criticism and praise are described. An emphasis is put on importance and meaningfulness of these genres, on value aspect in preparation of speeches of assessment genres. The purpose of assessment genres is outlined, objects and subjects are defined. An algorithm for organizing work with genres on Ukrainian language lessons, examples of exercises and tasks is offered. |
|
Publisher |
Інститут педагогіки НАПН України
|
|
Date |
2019
|
|
Type |
Article
NonPeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/716199/1/Golub_2019_1.pdf
- Голуб, Ніна Борисівна (2019) Elements of practical rhetoric in Ukrainian lessons in the 10th-11th forms of the Lyceum Українська мова і література в школі, 1. pp. 3-5. ISSN 2076-8184 (In Press) |
|