Запис Детальніше

Оцінювальні жанри на уроках української мови в 10-11 класах ліцею

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/716201/
 
Title Оцінювальні жанри на уроках української мови в 10-11 класах ліцею
Assessment genres on Ukrainian language lessons in 10-11 grades of lyceum
 
Creator Голуб, Ніна Борисівна
 
Subject 373 Kinds of school providing general education
81 Linguistics and languages
 
Description Поява статті зумовлена процесами реформування загальної середньої освіти в Україні. Одним із важливих завдань модернізації є перегляд змістового компонента кожного шкільного предмета з метою вилучення зайвого, такого, що перевантажує школярів і не є життєво доцільним. Відповідно до таких завдань розроблено нову програму з української мови для учнів 10-11 класів (рівень стандарту).
Експериментальні дослідження співробітників відділу навчання української мови Інституту педагогіки НАПН України дали змогу виявити зниження інтересу до української мови як шкільного предмета й суспільного явища.
У статті вмотивовано введення мовленнєвих жанрів до шкільної програми з української мови для 10-11 класів (рівень стандарту). Визначено лакуни в українській лінгводидактиці, пов’язані з проблемою навчання шкільної риторики. З’ясовано сутність і характер оцінювальних жанрів, визначено особливості структури й семантики термінів, схарактеризовано жанри осуд і похвала. Наголошено на важливості й життєвій доцільності цих жанрів, на ціннісному аспектові в підготовці текстів висловлень оцінювальних жанрів. Окреслено мету оцінювальних жанрів, визначено об’єкти і предмети оцінювання. Запропоновано алгоритм за яким організовуємо роботу з жанрами на уроках української мови, зразки вправ і завдань.
Publication of the article is motivated by reforming processes of general secondary education in Ukraine. One of the important tasks of modernization is to review the content component of each school subject in order to remove everything that overloads schoolchildren but is not vital. In accordance with such tasks, a new Ukrainian language program for 10-11 grade students (standard level) has been developed.
Experimental research of Ukrainian language teaching staff at the Institute of Pedagogy of the National Academy of Science of Ukraine has shown that interest in
Ukrainian language as a school subject and a social phenomenon has diminished.The article justified introduction of speech genres into a Ukrainian language school program for 10-11 grades (standard level). Gaps in Ukrainian linguodidactics related to the problem of teaching school rhetoric are determined. The essence and character of assessment genres are determined, features of the structure and semantics of terms are determined, genres of criticism and praise are described. An emphasis is put on importance and meaningfulness of these genres, on value aspect in preparation of speeches of assessment genres. The purpose of assessment genres is outlined, objects and subjects are defined. An algorithm for organizing work with genres on Ukrainian language lessons, examples of exercises and tasks is offered.
 
Publisher ДЗ Луганський національний університет імені Тараса Шевченка
 
Date 2019
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/716201/1/Golub_2019_2.pdf
- Голуб, Ніна Борисівна (orcid.org/0000-0002-3736-9296 <http://orcid.org/0000-0002-3736-9296>) (2019) Assessment genres on Ukrainian language lessons in 10-11 grades of lyceum Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка: Педагогічні науки, 3 (326). ISSN 2227-2844 (In Press)