Зміст і структура сучасного шкільного підручника української мови в компетентнісному вимірі української освіти
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/716211/
|
|
Title |
Зміст і структура сучасного шкільного підручника української мови в компетентнісному вимірі української освіти
Content and structure of the modern school textbook of ukrainian language in competence measurement of ukrainian education |
|
Creator |
Горошкіна, Олена Миколаївна
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education 81 Linguistics and languages |
|
Description |
У статті на основі аналізу праць українських і зарубіжних науковців з обраної проблеми окреслено особливості змісту і структури сучасного шкільного підручника української мови в компетентнісному вимірі, розкрито дидактико-розвивальний потенціал підручника у формуванні ключових і предметної компетентностей учнів. Акцентовано, що підручник української мови в сучасних умовах стає інструментом управління освітньою діяльністю учнів, навігатором у динамічних інформаційних потоках, засобом включення суб’єктів освітнього процесу до інформаційного середовища. Основним принципом побудови сучасних підручників української мови визначено текстоцентричний, що передбачає використання релевантних текстів різних типів або жанрів, відібраних для забезпечення ефективного навчання мови, мета якого полягає в набутті суб’єктами навчання ключових і предметної компетентностей.
Based on the analysis of the scientific literature on the selected problem, the article identifies features of the content and structure of the modern school textbook of the Ukrainian language in the competence dimension, reveals the didactic-developing potential of the textbook in the formation of key and subject competencies of students. It is accentuated that the textbook of the Ukrainian language in these conditions becomes an instrument for managing the educational activities of students, a navigator in dynamic information flows, a means of including subjects of the educational process in the information environment. The authors consider text-centric, the basic principle of constructing modern textbooks in the Ukrainian language, which implies the use of relevant texts of various types or genres selected to ensure the learning process, the purpose of which is to acquire key and subject-specific competencies by subjects of learning. |
|
Publisher |
Педагогічна думка
|
|
Date |
2019
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/716211/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%93%D0%BE%D1%80%D0%BE%D1%88%D0%BA%D1%96%D0%BD%D0%BE%D1%97%20%D0%9F%D0%A1%D0%9F.pdf
- Горошкіна, Олена Миколаївна (2019) Content and structure of the modern school textbook of ukrainian language in competence measurement of ukrainian education Проблеми сучасного підручника, 1 (22). ISSN 2411-1309 (In Press) |
|