Запис Детальніше

Реалізація наскрізних змістових ліній у навчанні іноземних мов учнів початкової школи на засадах компетентнісного підходу

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/716241/
 
Title Реалізація наскрізних змістових ліній у навчанні іноземних мов учнів початкової школи на засадах компетентнісного підходу
Implementation of cross-cutting content lines in teaching foreign languages to primary school students on the basis of competence-based approach
 
Creator Полонська, Тамара Костянтинівна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
81 Linguistics and languages
 
Description Актуальність обраної теми пов’язана з реалізацією компетентнісного підходу в навчанні, який передбачає зміщення акценту з накопичення обсягу знань на формування практичних умінь і набуття необ-хідних життєвих компетентностей. Мета статті: з’ясувати сутність поняття «наскрізні змістові лінії» та роз-крити особливості їх реалізації у процесі навчання іноземних мов учнів початкової школи на засадах компе-тентнісного підходу. Методи дослідження: теоретичні (аналіз наукової психолого-педагогічної, лінгвістичної та методичної літератури, чинних нормативних документів тощо). Автором проаналізовано нові нормативні документи про початкову освіту, визначено сутність наскрізних змістових ліній в освітньому процесі в цілому та курсі іноземної мови початкової школи зокрема. У статті охарактеризовано чотири наскрізні змістові лінії в навчанні іноземних мов учнів 1–4 класів на засадах компетентнісного підходу, співвіднесено їх із запропо¬нованими у програмах темами та обов’язковими результатами навчання. Реалізація змістових ліній спрямо¬вана на формування в учнів здатності застосовувати знання й уміння з різних предметів у реальних життєвих ситуаціях.
The relevance of the chosen topic is related to the implementation of the competence-based approach to education, which involves shifting the emphasis from the accumulation of knowledge to the formation of practical skills and the acquisition of necessary life skills (competences). The purpose of the article: to clarify the essence for the concept of «cross-cutting content lines» and to reveal the features of its implementation in the process of teaching foreign languages to primary school students on the basis of the competence-based approach. Research methods: theoretical (analysis of scientific psycho-pedagogical, linguistic and methodical literature, current regulatory documents: standards, programs, etc.). The author reveals the modern definitions of the concepts «competence-based approach», «competence», «key competences», which are proposed in the documents of the New Ukrainian School. She analyzes the new regulatory documents on primary education, in particular: State standard of primary education, Typical educational program for institutions of general secondary education, Typical primary educational program; determines the essence of cross-cutting content lines in the educational process in general and a foreign language course of primary school in particular. The article describes four cross-cutting content lines in teaching foreign languages to students of grades 1-4 on the basis of the competence-based approach: «Environmental Security and Sustainable Development», «Civil Responsibility», «Health and Safety», «Entrepreneurship and Financial Literacy», the implementation of which is aimed at forming the student’s ability to apply knowledge and skills from different school subjects in real life situations. These lines are correlated with separate key competences and contribute to the formation of value and ideological orientations of the student, determining his/her behaviour in various life situations. Cross-cutting content lines in a foreign language course of primary school are also correlated with the topics proposed in the programs and compulsory learning outcomes.
 
Publisher Вид-во УжНУ «Говерла»
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/716241/1/Polonska_Uzhgorod_2019.pdf
- Полонська, Тамара Костянтинівна (orcid.org/0000-0002-5717-1041 <http://orcid.org/0000-0002-5717-1041>) (2019) Implementation of cross-cutting content lines in teaching foreign languages to primary school students on the basis of competence-based approach Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота», 1 (44). pp. 132-136. ISSN 2524-0609