Запис Детальніше

Технологія організації дослідно-експериментальної роботи. Частина 1. Дослідно-експериментальні практики для Нової української школи

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/716215/
 
Title Технологія організації дослідно-експериментальної роботи. Частина 1. Дослідно-експериментальні практики для Нової української школи
Technology of experimental and experimental work. Part 1. Experimental Practice for the New Ukrainian School
 
Creator Скрипник, М.І.
 
Subject 37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
 
Description У робочому зошиті з дисципліни циклу професійної підготовки аспірантів ІІ курсу «Технологія організації дослідно-експериментальної роботи» здійснено розгляд практичних аспектів організації дослідно-експериментальної роботи для Нової української школи. Характерною ознакою сучасного етапу розвитку вітчизняної освіти є ціннісно-цільова модернізація. Відтак, молодий дослідник має не лише методологічно бути підготовлений до впровадження інновацій у навчально-виховний процес, а й мати здатність критично аналізувати власні розробки з точки зору актуальності для Нової української школи та освітньої реальності в умовах інформаційної епохи. Інноваційні продукти, які створюються аспірантами, мають не лише усувати гальмівні механізми в розвитку вітчизняної освіти, а й створювати креативне освітнє середовище для реалізації ключових ідей Концепції Нової української школи. Тому розроблені авторські завдання ґрунтуються на ідеї американського психолога Дж. Гілфорда про розвиток конвергентного (необхідне для знаходження єдино точного рішення задачі) та дивергентного (завдяки яким виникають оригінальні рішення) мислення як потенціал для оцінювання аспірантами власних інноваційних напрацювань. Допомогою у розв’язанні завдань є авторська Е-презентація до кожної частини. У робочому зошиті також подано навчально-творчі завдання для самостійної роботи з дисципліни «Технологія організації дослідно-експериментальної роботи»».
Для підготовки аспірантів галузі знань 01 Освіта/Педагогіка спеціальності 011 «Освітні, педагогічні науки», науково-педагогічних працівників, андрагогів системи післядипломної педагогічної освіти, науковців, організаторів післядипломної педагогічної освіти.
In the workbook on the discipline of the second cycle of postgraduate training "Technology of the organization of experimental and experimental work", the practical aspects of the organization of experimental and experimental work for the New Ukrainian school were reviewed. A characteristic feature of the modern stage of development of domestic education is value-oriented modernization. Therefore, the young researcher should not only be methodologically prepared for the introduction of innovations in the educational process, but also have the ability to critically analyze their own developments in terms of relevance for the New Ukrainian school and educational reality in an information age. Innovative products that are created by graduate students should not only eliminate the inhibitory mechanisms in the development of domestic education, but also create a creative educational environment for the implementation of key ideas of the Concept of the New Ukrainian School. Therefore, the developed author's tasks are based on the idea of ​​the American psychologist J. Gilford on the development of a convergent (necessary for finding the only exact solution of the problem) and the divergent (due to which the original solutions are created) thinking as a potential for postgraduate assessment of their own innovative developments. Assistance in solving tasks is the author's E-presentation to each part. The workbook also provides educational and creative tasks for independent work on the discipline "Technology of organization of experimental and experimental work".
For preparation of graduate students in the field of knowledge 01 Education / Pedagogy of the specialty 011 «Educational, pedagogical sciences», scientific and pedagogical workers, andragogs of the system of postgraduate pedagogical education, scientists, organizers of postgraduate pedagogical education.
 
Publisher ЦІППО
 
Date 2017
 
Type Teaching Resource
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/716215/1/%D0%A1%D0%BA%D1%80%D0%B8%D0%BF%D0%BD%D0%B8%D0%BA__%D0%A0%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D1%87_%D0%B7%D0%BE%D1%88%D0%B8%D1%82_2_%D0%BA%D1%83%D1%80%D1%81_1_%D1%87%D0%B0%D1%81%D1%82.pdf
- Скрипник, М.І. (2017) Technology of experimental and experimental work. Part 1. Experimental Practice for the New Ukrainian School [Teaching Resource]