Запис Детальніше

Розвиток читацької компетентності учнів ліцею у контексті нової парадигми шкільної літературної освіти

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/716287/
 
Title Розвиток читацької компетентності учнів ліцею у контексті нової парадигми шкільної літературної освіти
The Development of Reading Competence of Lyceum Pupils in the Context of a New Paradigm of Literature School
Развитие читательской компетентности учащихся лицея в контексте новой парадигмы школьного литературного образования
 
Creator Яценко, Таміла Олексіївна
 
Subject 373 Kinds of school providing general education
82 Literature
 
Description У статті актуалізовано проблему реалізації компетентнісного підходу в шкільній літературній освіті, що розглядається як один із пріоритетних напрямів її розвитку. Конкретизовано сутність понять «читацька компетентність як ключова», «читацька компетентність як предметна» і схарактеризовано компоненти предметної читацької компетентності. Розкрито дидактико-методичний потенціал нових чинних підручників української літератури (рівень стандарту) для учнів 10 та 11 класів закладів загальної середньої освіти щодо послідовного розвитку читацької компетентності учнів. Наголошено, що суттєвими чинниками результативності суб’єкт-суб’єктного шкільного літературного навчання є апеляція до читацького досвіду старшокласників, використання сучасного навчального матеріалу та визначення траєкторії його опрацювання, врахування принципів диференціації та індивідуалізації навчання у побудові методичного апарату, пріоритет інноваційних методів і прийомів організації навчальної діяльності, реалізація культурологічного підходу.
The article raises the problem of implementation of the competence approach in school literary education, which is considered as one of the priority directions of its development. The question of understanding reading as the most important way of assimilating the basic information, one of the main factors of self-development of the individual, has been updated. The essence of concepts "reader's key competence" and "reader's subject competence" are concretized; components of subject reading competence (general cultural, literary studying, interpretive, axiological, creative-speech) are defined and characterized. The didactic-methodical potential of the new valid textbooks of Ukrainian literature (level of standard ) for the students of the 10th and 11th forms of institutions of general secondary education, prepared in the context of the educational tasks of the New Ukrainian School for the consistent development of reading competence of pupils, is disclosed. It is emphasized that textbooks are considered by their authors as as an effective means of the implementation of subject-subject school literary education. It is indicated that the essential factors of the effectiveness of such training are the appeal to the reading experience of senior pupils, the use of modern educational material and the definition of the trajectory of its processing, taking into account the principles of differentiation and individualization of training in the construction of the methodical apparatus, the priority of innovative methods and methods of organization of educational activities, realization of culturological approach.
В статье актуализирована проблема реализации компетентностного подхода к школьному литературному образованию, что рассматривается как одно из приоритетных направлений его развития. Конкретизирована сущность понятий «читательская компетентность как ключевая», «читательская компетентность как предметная» и охарактеризованы компоненты предметной читательской компетентности. Раскрыто дидактико-методический потенциал новых действующих учебников украинской литературы (уровень стандарта) для учащихся 10 и 11 классов учреждений общего среднего образования относительно последовательного развития читательской компетентности учащихся. Отмечено, что существенными факторами результативности субъект-субъектного школьного литературного обучения является апелляция к читательскому опыту старшеклассников, использование современного учебного материала и определение траектории его изучения, реализации принципов дифференциации и индивидуализации обучения в построении методического аппарата, приоритет инновационных методов и приемов организации учебной деятельности, реализация культурологического подхода.
 
Publisher Луганський національний університет імені Т. Шевченка
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/716287/1/%D0%A0%D0%BE%D0%B7%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%BE%D0%BA%20%D1%87%D0%B8%D1%82%D0%B0%D1%86%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D1%97%20%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%BF%D0%B5%D1%82%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96%20%D1%83%D1%87%D0%BD%D1%96%D0%B2%20%D0%BB%D1%96%D1%86%D0%B5%D1%8E.pdf
- Яценко, Таміла Олексіївна (orcid.org/0000-0002-6121-7495 <http://orcid.org/0000-0002-6121-7495>) (2019) The Development of Reading Competence of Lyceum Pupils in the Context of a New Paradigm of Literature School Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки, 3 (326). ISSN 2227-2844 (In Press)