Образна іграшка як засіб формування життєвих цінностей дитини
Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/27592/
https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=5714 |
|
Title |
Образна іграшка як засіб формування життєвих цінностей дитини
The Figurative Toy as Means of Shaping the Life Values of the Child Образная игрушка как средство формирование жизненных ценностей ребенка |
|
Creator |
Бєлєнька, Ганна Володимирівна
|
|
Subject |
Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
|
|
Description |
У статті представлено сучасний погляд на дитячу гру як на провідний вид діяльності дошкільника та на іграшку як на основний предмет, що акумулює й передає дитині базові образи предметів навколишнього світу, а також культурні настанови попередніх поколінь. Здійснено порівняльний аналіз образних дитячих іграшок ХХ та ХХІ століть, розкрито їх змінність. Показано вплив іграшки на когнітивну, емоційну та моральну сферу дитини. Основна ідея статті базується на тезі про те, що головною функцією іграшки є активізація дитячої діяльності: інтелектуальної, фізичної, етичної, – а результатом діяльності є формування ціннісної сфери дитини. Презентовано можливості та особливості використання іграшки як засобу формування життєвих цінностей сучасної дитини. Надано пропозиції щодо організації ігор з дітьми в сімейному колі. The article presents a modern view of a child's play – the leading activity of a pre-schooled, and a toy – the main subject that accumulates and transfers to the child the basic images of objects of the surrounding world and the cultural settings of previous generations. A comparative analysis of figurative children's toys of the 20th and 21st century is carried out, and their variability is explained by the external variability of the surrounding reality and the change of priorities in society. The influence of toys on the cognitive, emotional and moral sphere of the child is shown. It is emphasized that this influence is due to the high emotional susceptibility of the child, his tendency to "resuscitation" the character and build a relationship with him on the basis of deep trust. The main idea of the article is based on the thesis that the main function of the toy is the activation of children's activities: intellectual, physical, ethical, and the result of activity – the formation of the value sphere of the child. Communicating with your favorite toy (effective, verbal and non-verbal) allows a child to recognize and change himself over time. Considering the toy as a carrier of socio-cultural information, the author shows the possibilities and features of its use as a means of forming the vital values of a modern child. The article also offers suggestions on the organization of games with children in the family circle. В статье представлен современный взгляд на детскую игру как ведущий вид деятельности дошкольника и на игрушку как на основной предмет, аккумулирующий и передающий ребенку базовые образы предметов окружающего мира, а также культурные установки предыдущих поколений. Осуществлен сравнительный анализ образных детских игрушек ХХ и XXI веков, объяснено их изменчивость внешней изменчивостью окружающей действительности и приоритетов в социуме. Показано влияние игрушки на когнитивную, эмоциональную и нравственную сферу ребенка, что обусловлено высокой эмоциональной восприимчивостью ребенка, его склонностью к "оживлению" персонажа и построению взаимоотношений с ним на основе глубокого доверия. Основная идея статьи базируется на тезисе о том, что главной функцией игрушки является активизация детской деятельности: интеллектуальной, физической, нравственной, – а результатом деятельности – формирование ценностной сферы ребенка. Общение с любимой игрушкой (действенное, вербальное и невербальное) позволяет ребенку со временем познавать и изменять себя. Рассматривая игрушку как носителя социально-культурной информации, раскрыто возможности и особенности ее использования как средства формирования жизненных ценностей современного ребенка. Предложены рекомендации по организации игр с детьми в семейном кругу. |
|
Publisher |
Електронне наукове фахове видання
|
|
Date |
2019
|
|
Type |
Стаття
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/27592/1/index.html_page_id%3D5714
Бєлєнька, Ганна Володимирівна (2019) Образна іграшка як засіб формування життєвих цінностей дитини Народна освіта. (2(38)). ISSN 966-8358-22-8 |
|