Запис Детальніше

Підготовка майбутніх педагогів до роботи в умовах інклюзивної освіти

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/716317/
 
Title Підготовка майбутніх педагогів до роботи в умовах інклюзивної освіти
Preparing future teachers for work in an inclusive education
 
Creator Шевченко, В.М.
 
Subject 376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті проаналізовано підготовку майбутніх педагогів до роботи в умовах інклюзивної освіти. Окреслено умови формування професіоналізму майбутнього педагога для роботи в умовах інклюзивної освіти. Автор зазначає, що сучасні підходи до освіти дітей з особливими потребами дозволяють розглядати спеціальну підготовку майбутнього педагога як невід’ємну складову освітнього простору. Сьогодні необхідно бути компетентним в інклюзивній педагогіці, організації інклюзивного освітнього простору, здатним до впровадження інновацій в освіті, володіти методикою тьюторства, коучингу, бути фасилітатором, модератором в індивідуальній освітній траєкторії учня. Тому важливою умовою підготовки майбутнього педагога стає комплекс спеціальних психолого-педагогічних, анатомо-фізіологічних знань, умінь та навичок, особистісних якостей, стратегій і тактики поведінки, стереотипів й установок, які дозволяють запроваджувати й використовувати ефективні педагогічні технології навчання й виховання різних категорій дітей з особливими потребами. Зазначено, що підготовка майбутнього учителя передбачає опрацювання ним низки нових навчальних дисциплін, які пов’язані з інклюзивним навчанням, а також проходження відповідної педагогічної практики. Актуалізовано теоретико-методологічні засади порушеної проблеми та обґрунтовано практичну спрямованість теоретичних знань та практичних умінь майбутніх педагогів в умовах інклюзивної освіти.
The article analyzes the training of future teachers for work in the context of inclusive education. The conditions of formation of the future teacher's professionalism for work in the conditions of inclusive education are outlined. The author notes that modern approaches to the education of children with special needs allow to consider the special training of the future teacher as an integral part of the educational space. Today it is necessary to be competent in inclusive pedagogy, to organize inclusive educational space, capable of introducing innovations in education, to possess the methods of tutoring, coaching, to be facilitators, moderators in the individual educational trajectory of the student.
An important aspect in the process of training future educators to work in inclusive conditions is the formation of their professional qualities. Namely: the professional-value orientation of a teacher who works with children with special educational needs; recognition of the value of the child's personality irrespective of his violation; awareness of its responsibility as a carrier of culture and its translator for children with special needs; understanding of the creative essence of pedagogical activity with children, etc. Therefore, an important condition for the training of the future teacher is: a complex of special psychological and pedagogical, anatomical and physiological knowledge, skills and abilities; personal qualities, strategies and tactics of behavior; stereotypes and settings. This enables the introduction and use of effective pedagogical technologies for the education and upbringing of children with special needs.
The author substantiated the practical orientation of theoretical knowledge and practical skills of future teachers in the conditions of inclusive education. The article states that the training of a future teacher involves the development of a number of new disciplines. They relate to inclusive education and appropriate pedagogical practice. For successful inclusive activities, future teachers must have a certain level of knowledge and skills in working with adults. Also, they must have sufficient level of ability to communicate, to negotiate, to cooperate with families, to resolve conflicts, to reduce the psychological distance between parents and a teacher.
 
Publisher Переяслав-Хмельницький ДПУ імені Григорія Сковороди
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/716317/1/%D0%9F%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D0%BA%D0%B0%2043_%D0%9F%D0%B5%D1%80%D0%B5%D1%8F%D1%81%D0%BB%D0%B0%D0%B2%281%29-162-170%281%29.pdf
- Шевченко, В.М. (orcid.org/0000-0003-0119-3206 <http://orcid.org/0000-0003-0119-3206>) (2018) Preparing future teachers for work in an inclusive education Humanitarium. Pedagogy, 2 (42). pp. 162-170. ISSN 2308-5126