Запис Детальніше

Сучасний підручник української літратури як засіб розвитку загальнокультурної компетентності учнів 11 класу

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/716322/
http://ipvid.org.ua/products/2019_1/article.php
 
Title Сучасний підручник української літратури як засіб розвитку загальнокультурної компетентності учнів 11 класу
Современный учебник украинской литературы как средство развития общекультурной компетентности учащихся 11 класса
Modern textbook of Ukrainian literature as a means of development of the public cultural competence of pupils the 11 form
 
Creator Яценко, Таміла Олексіївна
 
Subject 373 Kinds of school providing general education
82 Literature
 
Description У статті актуалізується проблема культурологічного підходу в шкільній літературній освіті у контексті завдань Нової Української школи. Підручник української літератури розглядається як ефективний засіб розвитку ключової загальнокультурної компетентності учнів-читачів. Уточнено сутність поняття «загальнокультурна компетентність» як одного із основних у сучасній шкільній освіті, конкретизовано його предметну означеність у шкільній літературній освіті. Розкрито дидактико-методичний потенціал чинного підручника української літератури для учнів 11 класу (рівень стандарту) щодо реалізації культурологічного підходу в шкільній літературній освіті.
В статье актуализируется проблема реализации культурологического подхода к изучению украинской литературы в контексте идей Новой украинской школы. Современный учебник украинской литературы рассматривается как эффективное средство развития ключевой общекультурной компетентности учащихся 11 класса. Уточнена сущность дефиниции «общекультурная компетентность» как одного из основных понятий современного школьного образования. Раскрыт дидактико-методический потенциал действующего учебника украинской литературы для учащихся 11 класса (уровень стандарта) в аспекте реализации культурологического подхода в школьном литературном образовании.
Акцентируется на таких концептуальных положениях учебника как: понимание художественного текста как текста культуры, в котором художественно отражено сознание людей определенной исторической эпохи, который ориентирует на диалог в пространстве культуры и на диалог культур; использовании биографического, историко-литературного и культурно-художественного контекста в процессе анализа и интерпретации литературных произведений как действенного фактора их глубокого осмысления сквозь призму широкого круга историко-культурных явлений.
The article actualizes the problem of implementing a cultural approach to the study of Ukrainian literature in the context of the tasks of the New Ukrainian School. The textbook of Ukrainian literature is considered as an effective means of developing the key general cultural competence of students. The essence of the definition of «general cultural competence» as one of the main concepts of modern school literary education is specified. The didactic-methodical potential of the current textbook of Ukrainian literature for class 11 students (average level) realization the implementation of the cultural approach in the process of teaching Ukrainian literature. In particular, it focuses on the following conceptual provisions of the study book in the context of the identified problem: the understanding of artistic text as a text of culture that reflects the consciousness of people of a certain age and focuses on dialogue in the cultural space and on the dialogue of cultures; the use of biographical, historical and literary and cultural and artistic contexts in the process of analysis and interpretation of literary works as an effective factor in their deep reflection through the prism of a wide range of historical and cultural phenomena. It is noted that the consideration of fiction and art as forms of synchronous existence and communication of people of various historical and cultural times, which is proposed in the textbook, guides students and teachers to the organization of various forms of dialogue in culture: dialogue with the characters of the artistic work, dialogue with the author, dialogue with literary critics , the dialogue of different types of art. In view of the above, the educational material of the rubrics «The artistic world of the writer's works» and «Cultural-artistic context» and methodical devices, presented in the headings «Questions and Tasks», «Reading Self-Control», «Your Reading Projects» and «Reading Leisure». Examples of working out of specific educational themes of the textbook on the basis of culturological approach are given. It is argued that such an organization of the educational process will contribute to the creation in the imagination of senior students of a holistic image of a particular cultural age and will influence the development of their general cultural competence.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/716322/1/%D0%A1%D1%83%D1%87%D0%B0%D1%81%D0%BD%D0%B8%D0%B9%20%D0%BF%D1%96%D0%B4%D1%80%D1%83%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D1%83%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D1%97%20%D0%BB%D1%96%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B0%D1%82%D1%83%D1%80%D0%B8.pdf
- Яценко, Таміла Олексіївна (orcid.org/0000-0002-6121-7495 <http://orcid.org/0000-0002-6121-7495>) (2019) Modern textbook of Ukrainian literature as a means of development of the public cultural competence of pupils the 11 form Проблеми сучасного підручника (22). pp. 317-325. ISSN 2411-7447