Запис Детальніше

Формування етнокультурної компетентності учнів старшої школи у процесі вивчення громадянської лірики

ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Формування етнокультурної компетентності учнів старшої школи у процесі вивчення громадянської лірики
 
Creator Нестеренко, Світлана Василівна
 
Subject методика навчання літератури
етнокультурна компетентність
громадянська лірика
лінгвостилістичний аналіз тексту
етнокультурні маркери
методика обучения литературы
этнокультурная компетентность
гражданская лирика
лингвостилистический анализ текста
этнокультурные маркеры
Methods of teaching Ukrainian literature
ethnocultural competence
civic lyrics
text linguistic and stylistic analysis
ethnocultural markers
37.016:82-14(373.5)
 
Description Дисертація присвячена теоретико-експериментальному дослідженню
методики формування етнокультурної компетентності учнів старшої школи у
процесі вивчення громадянської лірики. У роботі обґрунтовано складники
етнокультурної компетентності, виокремлено та описано рівні й критерії її
сформованості.
У роботі запропоновано концептуальну методичну модель формування
етнокультурної компетентності під час вивчення громадянської лірики;
теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено її ефективність.
Структурно методична модель має чотири складники: цільовий,
концептуальний, змістовий та діяльнісний. Результатом злагодженої взаємодії
усіх складників є кількісно-якісні зрушення, що відбуваються в процесі
формування етнокультурної компетентності старшокласників.
Експериментально підтверджено гіпотезу про те, що ефективність
формування етнокультурної компетентності залежить від комплексу чинників,
серед яких моделювання процесу вивчення громадянської поезії з урахуванням
впливу емоційно-ціннісного діалогу читача з ліричним героєм і через нього з
автором твору, застосування лінгвостилістичного аналізу тексту з акцентами на
етнокультурній картині світу українців, специфіці виявлення авторської позиції
в її національно-ціннісному аспекті, на використанні специфічних навчальних
прийомів.
Диссертация посвящена теоретико-экспериментальному исследованию
методики формирования этнокультурной компетентности учащихся старших
классов в процессе изучения гражданской лирики. В работе обоснованы
составляющие этнокультурной компетентности, выделены и описаны уровни и
критерии ее сформированности. В работе предложена концептуальная методическая модель
формирования этнокультурной компетентности при изучении гражданской
лирики; теоретически обоснована и экспериментально проверена ее
эффективность.
Структурно методическая модель состоит из четырех блоков: целевого,
концептуального, содержательного и деятельностного. Результатом слаженного
взаимодействия всех составляющих является количественно-качественные
изменения, происходящие в процессе формирования этнокультурной
компетентности старшеклассников.
Экспериментально подтверждена гипотеза, что эффективность
формирования этнокультурной компетентности зависит от комплекса факторов,
среди которых моделирование процесса изучения гражданской поэзии с учетом
влияния эмоционально-ценностного диалога читателя с лирическим героем,
рассказчиком и через него с автором произведения, применение
лингвостилистичного анализа текста с акцентами на этнокультурной картине
мира украинцев, специфику выявления авторской позиции в ее национально-
ценностном аспекте, применение специфических учебных приемов.
The dissertation is concerned with theoretical and experimental research of
methods aimed at forming ethnocultural competence in senior school students in the
process of learning civic lyrics. This scientific work includes justification of
ethnocultural competence components as well as description of levels and criteria of
its formation.
In this scientific work we propose a conceptual methodical model of
ethnocultural competence formation during learning civic lyrics; effectiveness of this
model has been theoretically grounded and experimentally checked.
From a structural point of view the methodical model consists of 4
components: target component, conceptual component, semantic component and
activity-oriented component. Coherent interaction of all components results in
quantitative and qualitative changes in the process of forming ethnocultural
competence in senior school students.
The research has clarified the essence of the “ethnocultural competence”
notion which has been interpreted as a personal achievement of schoolchildren in
knowing, understanding, analyzing and popularizing phenomena of the Ukrainian culture (and the Ukrainian civic lyrics in particular) as well as in being respectful to
cultural values, manifesting tolerance to something alien if it does not contradict to
ideas of national independence and territorial integrity of the country. In the worked
out methodology the level of formation of the ethnocultural competence consists in
ability of senior school students to apply acquired knowledge about the Ukrainian
language and literature, material and spiritual values of the Ukrainian ethnos, national
nature and methods of ethnic self-expression in developing skills of finding
ethnocultural markers in literary texts and determining their importance and role for
revealing the author’s plan, as well as in revealing the values-based attitude to
something ethnic as to something nation-forming.. It has been determined that the
Ukrainian ethnoculture is a set of material and spiritual achievements of the title
ethnos of the Ukrainian nation with those historic borrowings received from other
ethnoses living on the territory of Ukraine and consider themselves Ukrainians.
The work presents a unique classification of civic lyrics works: descriptive
lyrics (local coloring), value-conscious lyrics (generic temper), social lyrics (social
and political system), historical lyrics (national history), heroic lyrics (ideas of state
formation). The lingo-stylistic type of analysis has been proved to be an effective
way of learning civic lyrics.
The developed methodical system of forming ethnocultural competence
represents interrelation between contents, methods and ways of educational activities
of students aimed at increasing their level of readership culture, ethnocultural
knowledge and skills. It is based on the principles of dialogical interrelation, value-
semantic and ethnocultural grounds, synergetics, unity of contents and form as well
as on the following approaches – competence approach, intersubjective approach,
linguistic-and-cultural approach, artistic approach, eidetic approach.
The level of formation of the ethnocultural competence during lessons of
Ukrainian literature has been determined as a result of a deep multifaceted learning of
civic poetry, which has a high, sufficient, medium and low level. The composition of
ethnocultural competence includes several components (cognitive component,
subject-activity approach (skills and abilities) axiological (motivational and personal)
approach.
Experimental learning confirmed effectiveness of innovative teaching methods
in combination with traditional methods according to M. Kodriashov’s classification
of methods used for teaching literature. Innovative teaching methods were
successfully tested: these are such methods as melodeclamation-dialog, decoding
ethnocultural markers, formation of associative clusters, modeling virtual dialog
(with the persona and the author), autocommunication, synergy of ethnocultural
information, SmartArt designing, creating eidetic collage-pastiche, ethnocultural
presentation and design of dynamic tables. Research of civic lyrics texts was
performed with the use of linguostylistic analysis. The presented methods give
preference to mini-projects and this makes students’ perception of the author’s text
deeper on the level of ethnocultural values and nation-forming values.
We have experimentally confirmed the hypothesis that effectiveness of
forming ethnocultural competence depends on a set of factors including such factors as modeling the process of civic poetry learning taking into account influence of
emotional and value dialog between the reader and the persona (narrator) and
(through this narrator) between the reader and the author of the literary work,
application of text linguostylistic analysis with the emphasis on the ethnocultural
picture of the world of Ukrainian citizens, specifics of author’s position manifestation
in its national-and-value aspect, application of specific teaching techniques.
 
Date 2019-06-11T11:41:45Z
2019-06-11T11:41:45Z
2018
 
Type Other
 
Identifier Нестеренко, Світлана Василівна. Формування етнокультурної компетентності учнів старшої школи у процесі вивчення громадянської лірики : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 - теорія та методика навчання (українська література) / Нестеренко Світлана Василівна ; [наук. керівник Уліщенко Віолетта Валентинівна] ; М-во освіти і науки України, Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2018. - 20 с.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/24647
 
Language uk
 
Publisher НПУ імені М.П. Драгоманова