Запис Детальніше

Педагогічний вимір українського фортепіанного мистецтва як чинник формування виконавської культури майбутніх педагогів-музикантів

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/27602/
http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/index
2312-5829 (Online)
 
Title Педагогічний вимір українського фортепіанного мистецтва як чинник формування виконавської культури майбутніх педагогів-музикантів
Педагогическое измерение украинского фортепианного искусства как фактор формирования исполнительской культуры будущих педагогов-музыкантов
Pedagogical measurement of Ukrainian piano art as a factor
of the formation of executive culture of future teachers
- musicians
 
Creator Михалюк, Алла Михайлівна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description Стаття присвячена висвітленню культурно-освітньої значущості українського фортепіанного мистецтва як засобу формування виконавської культури майбутніх учителів музичного мистецтва.Особлива увага приділяється
розкриттю педагогічної складової українського фортепіанного мистецтва. Розглянуто загальні тенденції у фортепіанному навчанні вітчизняних педагогів-піаністів. Проаналізовано принципи навчання гри на фортепіано майбутніх педагогів-музикантів на засадах української музично-освітньої практики.Обґрунтовано роль
вітчизняної освітньої практики педагогів-піаністів у
процесі формування виконавської культури майбутніх учителів музичного мистецтва
Статья посвящена освещению культурно-образовательной значимости украинского фортепианного искусства как средства формирования исполнительской культуры будущих учителей музыкального искусства. Особое внимание уделяется раскрытию педагогической составляющей украинского фортепианного искусства. Рассмотрены общие тенденции в фортепианном обучении отечественных педагогов-пианистов. Проанализированы принципы
обучения игре на фортепиано будущих педагогов-музыкантов на основе украинской музыкально-образовательной практики. Обоснована роль отечественной образовательной практики педагогов-пианистов в процессе формирования
исполнительской культуры будущих учителей музыкального искусства.
The article is devoted to highlighting the cultural and educational significance of Ukrainian piano art as a means of forming the performing culture of future teachers of musical art. Ukrainian piano art belongs to the achievements of the history of world classical art and is an invaluable source of national musical culture, which has absorbed the features of important achievements of national culture. It is etermined that Ukrainian piano art as a component of spiritual culture is a kind of musical and specific form of
instrumental art, is a cultural and historical phenomenon, which is based on achievements and mutual influence of performing, pedagogical and creative activity. The peculiarities of the Ukrainian piano art as a cultural and historical phenomenon are expressed in the periodization of the formation and development of piano art in Ukraine, reflected in the interpretive and performing principles of the national piano school, are reflected in the educational and educational principles of playing piano playing on the basis of Ukrainian musical and educational practice. Par ticular attention is paid to the disclosure of the pedagogical component of Ukrainian piano art. The general tendencies in piano teaching of domestic pianist pedagogues are considered. Principles of playing the piano playing of
future teachers-musicians on the basis of Ukrainian musical-educational practice are analyzed. The role of domestic educational practice of pedagogue-pianists in the process of formation of the performing culture of future teachers of musical art is substantiated.
The understanding of the essence of the performing culture of the future teacher of musical art as an integrated professional-personal property, which characterizes the high level of mastering of artistic knowledge, musical -performing skills, pedagogical competencies, is expressed in the ability to artistically substantiate and pedagogically expedient interpretation of the content of a musical work and provides in conditions Performing-pedagogical activity of personal professional-creative growth
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Date 2019-02
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/27602/1/560-1574-1-PB.pdf
Михалюк, Алла Михайлівна (2019) Педагогічний вимір українського фортепіанного мистецтва як чинник формування виконавської культури майбутніх педагогів-музикантів Освітологічний дискурс: електронне наукове фахове видання (1-2). с. 286-296. ISSN 2312-5829