Формування предметної компетентності старшокласників у процесі хронотопного аналізу епічного твору на уроках української літератури в профільній школі
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/716402/
|
|
Title |
Формування предметної компетентності старшокласників у процесі хронотопного аналізу епічного твору на уроках української літератури в профільній школі
Formation of the subject competence of high school students in the process of chronotopic analysis of an epic work in the lessons of Ukrainian literature in profile school |
|
Creator |
Міщенко, Оксана
|
|
Subject |
373 Kinds of school providing general education
82 Literature |
|
Description |
У статті актуалізовано проблему аналізу вставних позасюжетних складників епічного твору як концептуальних чинників організації художньої дійсності. Розкрито аспекти шкільного дослідження літературного твору, інкрустованого вставними епізодами. Запропоновано різні види аналізу: антропоцентричний, хронотопний і концептуальний. Представлено комплекс взаємопов’язаних знань і вмінь школярів, послідовність навчальної діяльності на етапах теоретичної, читацької, аналітико-синтетичної роботи. Розвиток умінь цілісного аналізу художнього твору та його складників визначено одним із важливих засобів формування предметної читацької компетентності старшокласників.
The article actualizes the analysis problem of inserted outplot elements in an epic narrative as conceptual factors organizing belletristic reality. It reveals the aspects of the school investigation of a literary work being encrusted with inserted episodes. The research suggests various analysis types: anthropocentric, chronotopical and conceptual. A body of interdependent students’ pieces of knowledge and skills, the sequence of learning activity at the stages of theoretical, reading, analytical and synthetical work have been elaborated. The skill development of an integral analysis of a belletristic work and its components has been defined as one of the important means of senior students’reader's competence formation. |
|
Publisher |
ТОВ Лазурит-Поліграф
|
|
Date |
2019
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/716402/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%9C%D1%96%D1%89%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%A5%D1%80%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D1%82%D0%BE%D0%BF%D0%BD%D0%B8%D0%B9%20%D0%B0%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B7%202019.pdf
- Міщенко, Оксана (orcid.org/0000-0001-9075-4436 <http://orcid.org/0000-0001-9075-4436>) (2019) Formation of the subject competence of high school students in the process of chronotopic analysis of an epic work in the lessons of Ukrainian literature in profile school Українська література в загальноосвітній школі, 1. pp. 14-16. |
|