Запис Детальніше

Внутрішні ресурси як джерело позитивного функціонування особистості дитини з порушеним зором

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/716429/
 
Title Внутрішні ресурси як джерело позитивного функціонування особистості дитини з порушеним зором
Internal resources as source of positive functioning of the child's person with violated vision
Внутренние ресурсы как источник положительного функционирования личности ребенка с нарушенным зрением
 
Creator Кобильченко, В.В.
 
Subject 376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description Визначено, що ресурси ділять на два класи: ресурси середовища або, інакше, - соціальні, й особистісні - психологічні. Теоретично обґрунтовано, що змістовні характеристики ресурсів особистості необхідно розглядати як систему. Доведено, що особистісні ресурси проявляються у взаємодії дитини й життєвого середовища як безперервному процесі просторово-часового «розгортання» дитини, представленого в змісті й спрямованості діяльності в реальних життєвих ситуаціях, що забезпечує відповідність способу життя образу світу, який змінюється у процесі життєдіяльності через трансформацію цінностей і смислів особистості.
Found that the problem of positive functioning of the individual, a successful exit from the crisis is one of the most pressing contemporary psychologies. It is proved that the younger students with visual impairments in adverse circumstances, which in addition to the existing visual, social and emotional deprivation characterized all three types of crises: age crisis, changes in the system of interpersonal relationships (if it had been presented primarily fathers, now - other adults and peers) and a sharp change in normal life (change of location, the regime, especially if the child is studying in a boarding school, leading activity, etc.). Found that resources are divided into two classes: environmental resources or otherwise - social, and personal - psychological. The availability of certain resources, potentials and capabilities of the individual expanding field, making it more accessible meaningful purpose in life. Resources subjective enhance the value of human in the eyes of others in her own opinion of themselves, make it more psychologically strong and productive. Resources personality - all those life support, in the possession of the person and allow it to provide for their basic needs: survival, physical comfort, safety, introduction to society, respect from society, selffulfillment in society. It is obvious that different resources play a different role in the adaptation and overcoming difficult life events. Theoretically proved that the priority should be to psychologists study internal personal resources of the child, it can mobilize to adapt to the changing conditions of his life. Identify personal characteristics that contribute to the successful opposition to the difficulties that hinder the achievement of life goals, psychologists can help in the development of correctional and developmental programs to improve the viability of primary school children with visual impairments.
Определено, что ресурсы делят на два класса: ресурсы среды или, иначе, - социальные, и личностные - психологические. Теоретически обосновано, что содержательные характеристики
ресурсов личности необходимо рассматривать как систему. Доказано, что личностные ресурсы проявляются во взаимодействии ребенка и жизненной среды как беспрерывном процессе пространственно-временного «развертывания» ребенка, представленного в содержании и направленности деятельности в реальных жизненных ситуациях, что обеспечивает соответствие образа жизни образу мира, который изменяется в процессе жизнедеятельности через трансформацию ценностей и смыслов личности.
 
Publisher Педагогічна преса
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/716429/1/%D0%A1%D1%82.%D0%9A%D0%BE%D0%B1%D0%B8%D0%BB%D1%8C%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%B0%203%202017.pdf
- Кобильченко, В.В. (orcid.org/0000-0002-7717-5090 <http://orcid.org/0000-0002-7717-5090>) (2017) Internal resources as source of positive functioning of the child's person with violated vision Особлива дитина: навчання і виховання, 3 (83). pp. 22-30. ISSN 2312-2781