Формування поліхудожнього світогляду майбутніх учителів музики Китаю та України в процесі фортепіанного навчання
ENPUIR - електронний архів наукових публікацій Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Формування поліхудожнього світогляду майбутніх учителів музики Китаю та України в процесі фортепіанного навчання
|
|
Creator |
Ван Яюеці
|
|
Subject |
майбутній учитель музики
поліхудожній світогляд фортепіанне навчання методика будущий учитель музыки полихудожественное мировоззрение фортепианное обучение методика future music teacher polyartistic worldview piano teaching methodology 378.011.3 – 051:780.616.432 (510 +477) |
|
Description |
У дисертації досліджено проблему формування поліхудожнього світогляду майбутніх учителів музики Китаю та України в процесі фортепіанного навчання. Уточнено поняття «поліхудожній світогляд майбутнього вчителя музики», розкрито його зміст і специфіку. Розроблено структуру поліхудожнього світогляду майбутнього вчителя музики у взаємозв’язку мотиваційно-ціннісного, пізнавально-інформаційного, емоційно-вольового та діяльнісно-творчого компонентів. На основі культурологічного, поліхудожнього, герменевтичного, компетентнісного підходів розроблено методику формування поліхудожнього світогляду майбутніх учителів музики в процесі фортепіанного навчання, що охоплювала педагогічні принципи (цілісності, діалогічності, аксіологічності, праксеологічності, рефлексивності), педагогічні умови (стимулювання творчого діалогу на заняттях; створення поліхудожнього простору фортепіанного навчання; забезпечення інтеграції художніх знань; підтримка творчої ініціативи та самостійності у вирішенні художніх завдань), форми (індивідуальні та колективні) та методи (інформативні – повідомлення, презентації; аналітичні – художній аналіз, пояснення, обговорення, дискусії; інтегративні – проведення художніх паралелей; синхронний та діахронний аналіз; інтерактивні – діалог, «круглий стіл», «мозковий штурм»; творчо-діяльнісні – творчі завдання, виконавсько-просвітницька практика). Диссертация посвящена проблеме формирования полихудожественного мировоззрения будущих учителей музыки Китая и Украины в процессе фортепианного обучения. Раскрыта сущность понятия «полихудожественное мировоззрение будущего учителя музыки», разработана его структура. В структуре полихудожественного мировоззрения будущего учителя музыки выделены такие компоненты: мотивационно-ценностный, познавательно- информационный, эмоционально-волевой, деятельностно-творческий. На основе культурологического, полихудожественного, герменевтического и компетентностного подходов разработана методика формирования полихудожественного мировоззрения будущих учителей музыки в процессе фортепианного обучения. Методика включает педагогические принципы (целостности, диалогичности, праксиологичности, аксиологичности, рефлексивности), педагогические условия (стимулирование творческого диалога на занятиях, обеспечение полихудожественного пространства фортепианного обучения, интеграции художественных знаний, поддержка творческой инициативы и самостоятельности в решении творческих заданий), формы и методы педагогической работы, этапы ее проведения. The thesis is devoted to the formation of the polyartistic worldview of future music teachers of China and Ukraine in the process of piano learning. It is based on the insight into the essence of the worldview as the core characteristics of human consciousness, the definition of the features of the artistic worldview, worldview in the cultures of China and Ukraine, as well as the specifics of artistic and figurative reproduction of reality in different types of art, the content of the polyartistic worldview of the individual, the importance of this phenomenon in the professional development of the future music teacher. The polyartistic worldview of the future music teacher is interpreted as an integrated personal formation, which involves a holistic artistic and imaginative representation of the world on the basis of a deep understanding of the essence of different types of art, their interaction and synthesis; understanding of the spiritual value of artistic images in the performance of musical works and the ability the ability to self-fulfillment in musical and pedagogical work. Structure of polyartistic worldview of the future music teacher includes motivational and valuable, cognitive- informational, emotionally-volitional, and activity and creative components. On the basis of cultural, polyartistic, hermeneutical, competence-based approaches we have developed methods of forming of polyartistic worldview of future music teachers in the process of piano learning that covers pedagogical principles (integrity, dialogicity, praxeologicity, axiologiness, reflexivity), pedagogical conditions (creation of creative atmosphere of the classes; ensuring polyartistic space of piano learning; the integration of artistic knowledge; support of creative initiative and independence in solving artistic problems), shape (individual and teamwork) and methods of pedagogical work (informative (reports, presentations), analytical (artistic analysis, explanations, discussions, debates), integrative (an artistic parallels; synchronic and diachronic analysis), interactive (dialogue, round table, brainstorming), creative activity (creative tasks, performing educational practice)). |
|
Date |
2019-06-14T10:05:32Z
2019-06-14T10:05:32Z 2019 |
|
Type |
Other
|
|
Identifier |
Ван Яюеці. Формування поліхудожнього світогляду майбутніх учителів музики Китаю та України в процесі фортепіанного навчання : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 - теорія та методика музичного навчання / Ван Яюеці ; [наук. керівник Паньків Людмила Іванівна] ; М-во освіти і науки України, Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2019. - 21 с.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/24755 |
|
Language |
uk
|
|
Publisher |
НПУ імені М.П. Драгоманова
|
|