Креолізовані тексти (комікси) як засіб активізації національної та громадянської самоідентифікації молоді
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/715312/
|
|
Title |
Креолізовані тексти (комікси) як засіб активізації національної та громадянської самоідентифікації молоді
Creolized texts (comics) as a tool for activation of youth's national and civic self-identification |
|
Creator |
Соснюк, Олег Петрович
Остапенко, Ірина Віталіївна |
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
|
|
Description |
Стаття присвячена проблемі активізації національної та громадянської ідентичності. Авторами визначено індикатори національної та громадянської ідентичності для якісного контент-аналізу вербальних та невербальних компонентів мультимодальних текстів (коміксів).Розглянуто особливості використання коміксів в тренінговій практиці для: актуалізації бар’єрів національної та громадянської самоідентифікації молоді в різних підсистемах соціальної взаємодії; підвищення резистентності молоді впливу пропаганди; фіксації позитивних змін в процесі тренінгу. Авторами встановлено, що метод створення коміксів має високий діагностичний та розвивальний потенціал для активізації процесів національної та громадянської самоідентифікації молоді. Показано, що використання коміксів: 1) сприяє взаємодії вербальних і невербальних компонентів коміксу, а також має широкі можливості його використання як проективної методики; 2) забезпечує релевантність процедури для цільової аудиторії, адже креативні завдання зі створення коміксів є звичними для молоді; 3) відповідає основним способам зміни комуніка- тивних практик (артикуляції, реконфігурації, запозиченню); 4) дозволяє в умовах тренінгу реалізовувати стратегії унаочнення, прогностичного моделювання та конструювання (реконструювання) ідентифікаційного дискурсу. Виявлено три основні інтенції, які виникали в учасників тренінгу в процесі переробки коміксів: підвищення активності їх героїв у відстоюванні власної національної та громадянської ідентичності, зростання рівня асертивності героїв (здатності відстоювати свою точку зору, не порушуючи моральних прав іншої людини) та прагнення до пошуків варіантів конструктивного вирішення конфліктних ситуацій. Наявність зазначених інтенцій може розглядатись як свідчення позитивних змін учасників та ефективності тренінгу в цілому. The article is devoted to the problem of activation of national and civic identity. The authors determined the indicators of national and civic identity for qualitative content analysis of verbal and non-verbal components of multimodal texts (comics). The authors considered the peculiarities of usage of comics in training practice for: actualization of national and civic self-identification barriers of youth in different subsystems of social interaction; increasing the youth’s resistance to propaganda’s influence; fixation of positive change during the training. The authors established, that comics creation as a method has high diagnostic and developmental potential for activation of youth’s national and civic self-identification processes. It was shown, that usage of comics: 1) facilitates the interaction between verbal and non-verbal components of the comics and also has ample opportunities of its usage as a projective technique; 2) provides the procedure’s relevance for the target audience, since creative tasks, that involve comics creation are familiar to youth; 3) matches the basic ways of communication practices change (articulation, reconfiguration,borrowing); 4) enables the realization of clarification, prognostic modeling and construction (reconstruction) of the identification discourse. The authors revealed three basic intentions, that arised among the training participants during the comics’ remake: increase of the comics’ characters activity in defending their own national and civic identity, increase of characters’ assertiveness level (the ability to defend their own standpoint without the violation of anther individual’s moral rights) and willing to search for ways to constructively solve conflict situations. The existence of those intentions can be considered as evidence of participants’ positive change and general effectiveness of the training. |
|
Publisher |
Київський національний університет імені Тараса Шевченка
|
|
Date |
2019
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/715312/1/Article_Sosniuk_OP_Ostapenko_IV_UPJ_%23_1%2811%29_2019_pages_191-203.pdf
- Соснюк, Олег Петрович (orcid.org/0000-0002-7558-8879 <http://orcid.org/0000-0002-7558-8879>) and Остапенко, Ірина Віталіївна (orcid.org/0000-0001-6710-5964 <http://orcid.org/0000-0001-6710-5964>) (2019) Creolized texts (comics) as a tool for activation of youth's national and civic self-identification Український психологічний журнал, 1 (11). pp. 191-203. ISSN 2520-6265 |
|