Запис Детальніше

Тенденції реформування системи педагогічної освіти Швеції на рубежі ХХ – ХХІ століть

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/27279/
 
Title Тенденції реформування системи педагогічної освіти Швеції на рубежі ХХ – ХХІ століть
Tendencies of reforming the pedagogical education system of Sweden at the turn of XX - XXI centuries
Тенденции реформирования системы педагогического образования Швеции на рубеже ХХ - ХХI веков
 
Creator Кошарна, Наталія Володимирівна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description Стаття присвячена питанню результативності реформування системи педагогічної освіти Швеції на рубежі ХХ – ХХІ століть. З’ясовано тенденції змін у системі педагогічної освіти Швеції, які були зумовлені історичними традиціями, специфікою організації педагогічної освіти в країні, фундаментальною матеріально-технічною базою, рівнем фахової компетентності викладачів, диференціацією навчального процесу, співпрацею викладачів, учителів партнерських шкіл та студентів під час навчання та науково-дослідної роботи.
The article is devoted to the question of the effectiveness of reforming the system of pedagogical education of Sweden at the turn of the XX - XXI centuries. The tendencies of changes in the system of pedagogical education of Sweden that were determined by historical traditions, the specifics of the organization of pedagogical education in the country, the fundamental material and technical basis, the level of professional competence of teachers, the differentiation of the educational process, the cooperation of teachers, teachers of partner schools and students during study and research work.
Pedagogical education of Sweden is a part of higher education. Higher education is Sweden’s largest public sector in terms of the number employed and the concern of many stakeholders. It is important that discussions about higher education, and decisions that affect the way it functions, are based on factual knowledge. Sweden is one of approximately 50 countries collaborating in the Bologna Process, which aims to ensure comparability in the standards and quality of higher education qualifications. Higher education is offered at about fifty universities, university colleges and other higher education institutions that vary greatly in size and degree of specialization. Higher education normally, as well as pedagogical education of Sweden, consists of self-study, classroom instruction, seminars and lectures, but many courses also include laboratory sessions or field studies. Students are frequently asked to work in groups.
Teacher education, especifically the qualifications, has been reformed several times in the past decades. The Government has allocated extra funds for the Higher education institutions to expand programmes leading to the award of a teaching qualification. There are now four such qualifications: Bachelor of Arts in Pre-School Education, Bachelor/Master of Arts in Primary Education, Master of Arts/ Science in Secondary/ Upper-Secondary Education, and Higher Education Diploma in Vocational Education. These replaced the previous single teacher qualification in 2011. Pre-school teaching and vocational qualifications are first-cycle qualifications whereas primary and secondary teaching qualifications may be first or second-cycle qualifications, depending on length of study.
While preserving the achievements in the foundation of school and vocational education, the Swedish pedagogical system of education has reoriented the educational process to form students and students the desire and ability to independently acquire knowledge from various sources of information in order to further utilize the acquired knowledge in life and further professional activities.
Статья посвящена вопросу результативности реформирования системы педагогического образования Швеции на рубеже ХХ - ХХI веков. Выяснено тенденции изменений в системе педагогического образования Швеции, которые были обусловлены историческими традициями, спецификой организации педагогического образования в стране, фундаментальной материально-технической базой, уровнем профессиональной компетентности преподавателей, дифференциацией учебного процесса, сотрудничеством преподавателей, учителей партнерских школ и студентов во время обучения, научно-исследовательской работой.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Date 2019
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/27279/1/N_Kosharna_OD_1_PI.pdf
Кошарна, Наталія Володимирівна (2019) Тенденції реформування системи педагогічної освіти Швеції на рубежі ХХ – ХХІ століть Освітологічний дискурс: електронне наукове фахове видання (1-2). с. 215-228. ISSN 2312-5829