Запис Детальніше

Модель професійного самовдосконалення керівників закладів професійної (професійно-технічної) освіти в процесі підвищення кваліфікації

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/716556/
https://jrnls.ivet.edu.ua/index.php/1/article/view/52
 
Title Модель професійного самовдосконалення керівників закладів професійної (професійно-технічної) освіти в процесі підвищення кваліфікації
Model of VET institutions leaders’ professional self-improvement in the process of in-service training
 
Creator Купрієвич, Вікторія Олександрівна
 
Subject 001.89 Organization of science and scientific work
37.07 Management aspects of educational institutions
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description У статті розглядається модель професійного самовдосконалення керівників закладів професійної (професійно-технічної) освіти у процесі підвищення кваліфікації, яка суттєво змінює характеристики процесу та результату їх навчання у системі післядипломної освіти. Результатом упровадження розробленої моделі має стати суттєве підвищення рівневих показників кваліфікації керівників закладів професійної (професійно-технічної) освіти як менеджерів і управлінців. Акцентовано увагу на створенні педагогічних умов для безперервного професійного самовдосконалення керівників закладів професійної (професійно-технічної) освіти на курсах підвищення кваліфікації; визначено ціннісні пріоритети процесу підвищення кваліфікації для даної категорії слухачів. Здійснено теоретичний аналіз педагогічних джерел з питань теорії та методології процесу підвищення кваліфікації керівників закладів освіти за останні роки, зокрема закладів професійної (професійно-технічної) освіти. Автором статті розкрито важливу роль післядипломної освіти, як однієї з ланок неперервною освіти, що доповнює та розширює базову професійну освіту, створює креативне середовище для саморозвитку та самовдосконалення. Система підвищення кваліфікації керівників закладів професійної (професійно-технічної) освіти має бути суттєво вдосконалена на основі андрагогічної складової організації навчального процесу, що найбільшою мірою сприяє реалізації концепції «освіта впродовж життя».
The model of VET institutions leaders’ professional self-improvement in the process of in-service training is considered in the article; it significantly changes the characteristics of the process and results of their training in the system of postgraduate education. The result of implementing the designed model should be significant increase of level indicators of VET institutions leaders’ qualification as managers and administrators. It is emphasized on creating the pedagogical conditions for continuous professional self-improvement of VET institutions leaders during in-service training courses; the value priorities for in-service training process of the mentioned category of learners are determined. The theoretical analysis of pedagogical sources in the theory and methods of education institutions leaders’ in-service training in recent years, in particular vocational education and training institutions leaders is made. The author discloses the important role of postgraduate education, as the component of continuous education, which complements and broadens the basic professional education, forms creative environment for self-development and self-improvement. The system of VET institutions leaders’ in-service training should be substantially improved based on educational process organization andragogic component, which contributes most to the implementation of the concept “lifelong learning”.
 
Publisher О.О.Євенок
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/716556/1/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%9A%D1%83%D0%BF%D1%80%D1%96%D1%94%D0%B2%D0%B8%D1%87%202.pdf
- Купрієвич, Вікторія Олександрівна (orcid.org/0000-0002-8196-8309 <http://orcid.org/0000-0002-8196-8309>) (2018) Model of VET institutions leaders’ professional self-improvement in the process of in-service training Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти. Професійна педагогіка (15). pp. 41-47. ISSN 2223-5752