Запис Детальніше

Mathematical word problem that contain constant size in a course of mathematics of primary school in Ukraine

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/716586/
 
Title Mathematical word problem that contain constant size in a course of mathematics of primary school in Ukraine
Задачі, що містять сталу величину, в курсі математики початкової школи України
 
Creator Skvortsova, Svetlana
Onopriienko, Oksana
Іshchenko, Anastasiia
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
51 Mathematics
 
Description The article is devoted to the research of the place of the mathematical word problems in the course of mathematics of primary school of Ukraine; definition of the results in the study of solving the math problems; finding out the essence of the process of solving math problems; problem of forming the ability to solve math problems that contain a constant value of pupils in primary school - to find the fourth proportional, to the proportional division and to finding the unknown for two differences; organizations of educational research of students in order to identify common and distinctive features of the mathematical structures of these types of math problems and their influence on the method of solution. Based on the methodological system of studying primary school children in solving math problems of S. Skvortsova, based on the essence of the concept of "ability to solve math problems" and a methodical system for forming the ability to solve certain types of math problems, a system of training tasks has been proposed for the generalization of mathematical structures and methods of solving math problems that contain a constant size.
Стаття присвячена дослідженню місця сюжетних математичних задач в курсі математики початкової школи України; визначенню результатів у навчанні розв’язування задач; з’ясування суті процесу розв’язування задач; проблеми формування в учнів початкової школи уміння розв’язувати задачі, що містять сталу величину – на знаходження четвертого пропорційного, на пропорційне ділення і на знаходження невідомих за двома різницями,; організації навчального дослідження учнів з метою визначення спільних і відмінних ознак математичних структур зазначених типів задачі та їх впливу на спосіб розв’язування. Базуючись на методичній системі навчання учнів початкової школи розв’язування задач С. Скворцової, спираючись на суть поняття «уміння розв’язувати задачі» та методичну систему формування умінь розв’язувати задачі певних типів, запропоновано систему навчальних завдань із узагальнення математичних структур та способів розв’язування задач, що містять сталу величину.
 
Date 2019
 
Type Conference or Workshop Item
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/716586/1/Skvortsova_%D0%9Enoprienko_%D0%86shchenko.pdf
- Skvortsova, Svetlana (orcid.org/0000-0003-4047-1301 <http://orcid.org/0000-0003-4047-1301>), Onopriienko, Oksana (orcid.org/0000-0002-0301-1392 <http://orcid.org/0000-0002-0301-1392>) and Іshchenko, Anastasiia (orcid.org/0000-0002-8233-3858 <http://orcid.org/0000-0002-8233-3858>) (2019) Mathematical word problem that contain constant size in a course of mathematics of primary school in Ukraine In: Konference MITAV 2019, 20 - 21 червня 2019 року, c. Brno, Czech Republic.