Запис Детальніше

Using the Cloud-oriented Virtual Chemical Laboratory VLab in Teaching the Solution of Experimental Problems in Chemistry of 9th Grade Students

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/716612/
http://ceur-ws.org/Vol-2393/
 
Title Using the Cloud-oriented Virtual Chemical Laboratory VLab in Teaching the Solution of Experimental Problems in Chemistry of 9th Grade Students
Використання хмарно-орієнтованої віртуальної хімічної лабораторії VLab у навчанні розв'язання експериментальних задач з хімії учнів 9-го класу
 
Creator Nechypurenko, Pavlo P.
Selivanova, T.V.
Chernova, Maryna P.
 
Subject 004.94 Simulation
373 Kinds of school providing general education
54 Chemistry.
 
Description The article discusses the importance of the skills of primary school students to solve experimental problems in chemistry and the conditions for the use of virtual chemical laboratories in the process of the formation of these skills. The concept of “experimental chemical problem” was analyzed, classifications were considered, and methodological conditions for using experimental chemical problems in the process of teaching chemistry were described. The essence of the concept of “virtual chemical laboratories” is considered and their main types, advantages and disadvantages that define the methodically reasonable limits of the use of these software products in the process of teaching chemistry, in particular, to support the educational chemical experiment are described. The capabilities of the virtual chemical laboratory VLab to support the process of solving experimental problems in chemistry in grade 9 have been determined. The main advantages and disadvantages of the virtual chemical laboratory VLab on the modeling of chemical processes necessary for the creation of virtual experimental problems in chemistry are analyzed. The features of the virtual chemical laboratory VLab, the essence of its work and the creation of virtual laboratory work in it are described. The results of the study is the development of a set of experimental tasks in chemistry for students in grade 9 on the topic “Solutions” in the cloud-oriented virtual chemical laboratory VLab.
У статті розглянуто важливість навичок учнів початкових класів для вирішення експериментальних задач з хімії та умов використання віртуальних хімічних лабораторій у процесі формування цих навичок. Проаналізовано поняття «експериментальна хімічна проблема», розглянуто класифікації, описано методологічні умови використання експериментальних хімічних задач у процесі викладання хімії. Розглянуто сутність поняття «віртуальні хімічні лабораторії» та їх основні типи, переваги та недоліки, які визначають методично обґрунтовані межі використання цих програмних продуктів у процесі навчання хімії, зокрема, підтримки навчального хімічного експерименту. Визначено можливості віртуальної хімічної лабораторії VLab для підтримки процесу розв'язання експериментальних задач з хімії в 9 класі. Проаналізовано основні переваги та недоліки віртуальної хімічної лабораторії VLab щодо моделювання хімічних процесів, необхідних для створення віртуальних експериментальних задач х хімії. Охарактеризовано особливості віртуальної хімічної лабораторії VLab, сутність її роботи та створення в ній віртуальної лабораторної роботи. Результатом дослідження є розробка комплексу експериментальних завдань з хімії для учнів 9 класу на тему «Розчини» в хмарно-орієнтованій віртуальній хімічній лабораторії VLab.
 
Publisher CEUR Workshop Proceedings
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/716612/1/paper_329.pdf
- Nechypurenko, Pavlo P. (orcid.org/0000-0001-5397-6523 <http://orcid.org/0000-0001-5397-6523>), Selivanova, T.V. (orcid.org/0000-0003-2635-1055 <http://orcid.org/0000-0003-2635-1055>) and Chernova, Maryna P. (2019) Using the Cloud-oriented Virtual Chemical Laboratory VLab in Teaching the Solution of Experimental Problems in Chemistry of 9th Grade Students Proceedings of the 15th International Conference on ICT in Education, Research and Industrial Applications. Integration, Harmonization and Knowledge Transfer (2393). pp. 968-983. ISSN 1613-0073