Didactic functions of educational textbook for special course of profile technology training of engineering and technical orientation
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/716622/
http://ipvid.org.ua/products/2019_1/article.php |
|
Title |
Didactic functions of educational textbook for special course of profile technology training of engineering and technical orientation
Дидактичні функції навчального посібника для спецкурсу з профільного навчання технологій інженерно-технічного спрямування Дидактические функции учебного пособия для спецкурса по профильному обучению технологий инженернотехнического направления |
|
Creator |
Tarara, Anatolii
Sushko, Iryna |
|
Subject |
37 Education
37.02 General questions of didactics and method 37.09 Organization of instruction 377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics |
|
Description |
The article deals with the peculiarities of designing the content of the special course for profile technology training. A number of innovative ideas, methods and approaches were formulated, a structural and functional model was developed, which formed the scientific and theoretical basis for the content designing of the textbook of the special course of engineering and technical orientation “Designing and Constructing of Engineering Objects”. The importance of the special course content was substantiated for pupils’ formation of the design and technological competence, creative technical potential, ensuring the conscious choice of pupils for their future professional activity of engineering and technical orientation. The pedagogical conditions and methodical peculiarities of the content implementation of the special course in the educational process of the lyceum (senior school) were determined on the basis of the competent approach. The peculiarities of the use of the special course were revealed in the educational process in a complex with the profile subject and as a separate course of choice. The importance of the multifaceted and wide-ranging methodical apparatus of the manual for the special course were substantiated for the thorough mastery of pupils with the content of the special course “Designing and Constructing of Engineering Objects”, and the effective fulfillment of the profile training tasks according to its content. The mechanism of quality control of pupils’ knowledge on the basis of design and development activities was determined. The results of experimental testing are presented in order to find out the effectiveness of the manual content of the special course for profile training in technology engineering. У статті розкрито особливості проектування змісту спецкурсу для профільного навчання технологій. Сформульовано низку інноваційних ідей, способів і підходів, розроблено структурно-функціональну модель, що склало науково-теоретичну основу проектування змісту навчального посібника спецкурсу інженерно-технічного спрямування «Проектування і конструювання об’єктів техніки». Обґрунтовано важливість змісту спецкурсу для формування в учнів проектно-технологічної компетентності, творчого технічного потенціалу, забезпечення свідомого вибору учнями своєї майбутньої професійної діяльності інженерно-технічного спрямування. Визначено педагогічні умови й методичні особливості реалізації змісту спецкурсу в навчальному процесі ліцею (старшій школі) на засадах компетентнісного підходу. Розкрито особливості використання спецкурсу в навчальному процесі в комплексі з профільним предметом і як окремо взятого курсу за вибором. Обґрунтовано важливість багатогранного й широкопланового методичного апарату посібника спецкурсу для ґрунтовного оволодіння учнями змістом спецкурсу «Проектування і конструювання об’єктів техніки», ефективного виконання завдань профільного навчання за його змістом. Визначено механізм контролю якості знань учнів з основ проектно-конструкторської діяльності. Наведено результати експериментального апробування з метою виявлення ефективності змісту посібника спецкурсу для профільного навчання технологій інженернотехнічного спрямування. В статье раскрыты особенности проектирования содержания спецкурса для профильного обучения технологий. Сформулирован ряд инновационных идей, способов и подходов, разработана структурно-функциональная модель, что составило научно-теоретическую основу проектирования содержания учебного пособия спецкурса инженерно-технического направления «Проектирование и конструирование объектов техники». Обоснована важность содержания спецкурса для формирования у учащихся проектно-технологической компетентности, творческого технического потенциала, обеспечения сознательного выбора учащимися своей будущей профессиональной деятельности инженерно-технического направления. Определены педагогические условия и методические особенности реализации содержания спецкурса в учебном процессе профессионального лицея на основе компетентностного подхода. Раскрыты особенности использования спецкурса в комплексе с профильным предметом и в качестве самостоятельного учебного предмета в учебном процессе профессионального лицея. Обоснована важность многогранного и широкопланового методического аппарата пособия спецкурса для эффективного овладения учащимися содержанием спецкурса «Проектирование и конструирование объектов техники», эффективного выполнения задач профильного обучения по его содержанию. Отмечена важность методического аппарата пособия для выполнения основных принципов дидактики в процессе профильного обучения технологий. Определен механизм контроля качества знаний учащихся. |
|
Publisher |
Педагогічна думка
|
|
Date |
2019
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/716622/1/f327b5eef43ab1ecc97b403288097f74.pdf
- Tarara, Anatolii (orcid.org/0000-0001-7517-0651 <http://orcid.org/0000-0001-7517-0651>) and Sushko, Iryna (2019) Didactic functions of educational textbook for special course of profile technology training of engineering and technical orientation Проблеми сучасного підручника (22). pp. 274-289. ISSN 2411-1309 |
|