Запис Детальніше

Технологія доповненої реальності в підручниках нового покоління

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/716685/
http://ipvid.org.ua/products/2019_1/article.php
 
Title Технологія доповненої реальності в підручниках нового покоління
Технология дополненой реальности в учебниках нового поколения
Technology of augmented reality in textbooks of new generation
 
Creator Гончарова, Наталія Олександрівна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
55 Earth Sciences. Geological sciences
91 Geography. Exploration of the Earth and of individual countries. Travel. Regional geography
 
Description У статті розглянуто технологію доповненої реальності, наведено короткий огляд наявних рішень і методів роботи з доповненою реальністю та наголошено на актуальності її застосування в освітній галузі в контексті над стрімкого розвитку науки, техніки й технологій, описано додатки доповненої реальності для освіти.
Запропоновано класифікацію технологій доповненої реальності для навчання та наведено приклади AR-карток, енциклопедій, художніх і навчальних книг, навчальних посібників, підручників, розмальовок в яких передбачено використання технології доповненої реальності.
Зроблено висновки про те, що використання технології доповненої реальності в освіті збільшить мотивацію до навчання, підвищить рівень засвоєння інформації внаслідок
різноманітності та інтерактивності її візуального представлення, дозволить перенести частину науково-дослідної роботи учнів у площину дистанційного навчання, поліпшить
середовище навчання, сприятиме формування дослідницьких умінь, розвитку пам’яті, уяви, уваги, мислення, емоційного інтелекту тощо.
В статье рассмотрены технологии дополненной реальности, приведен краткий обзор существующих решений и методов работы с дополненной реальностью и отмечена актуальность ее применения в сфере образования в контексте сверх стремительного развития науки, техники и технологий, описаны приложения дополненной реальности для образования.
Предложена классификация технологий дополненной реальности для обучения и приведены примеры AR-карточек, энциклопедий, художественных и учебных книг, учебных пособий, учебников, раскрасок, в которых предусмотрено использование тех-
нологии дополненной реальности.
Авторами публикации сделаны выводы о том, что внедрение технологии дополненной реальности в процесс обучения требует специальной подготовки и переподготовки учителей, разработку учебных программ и учебников нового поколения, адекватного
восприятия новых продуктов на рынке цифровых технологий широким кругом населения и именно фрагментарное использование элементов дополненной реальности уже сегодня в обучении молодого поколения облегчит трансформационный переход.
The article deals with the technology of augmented reality, gives a brief overview of existing solutions and methods of work with the augmented reality, and emphasizes the relevance of its application in the educational field in the context of the rapid development of science, engineering and technologies, and describes the applications of the augmented reality for education.
The classification of augmented reality technologies for education is proposed and examples of AR-cards are given; encyclopedias, artistic and educational books, tutorials, textbooks, coloring which involves the use of technology augmented reality.
The authors of the paper concluded that the use of augmented reality technology in education will increase the motivation for learning, increase the level of assimilation of information due to the diversity and interactivity of its visual representation, will allow transferring part of
the research work of students to the dimension learning distance, improve the environment of learning, will promote formation of research skills, development of memory, imagination, attention, thinking, emotional intelligence, etc.
At the same time, the argument was expressed that the introduction of augmented reality technology into the learning process requires special training and retraining of teachers, the development of educational programs and textbooks of new generation, adequate perception of new products on the digital market to a wide circle of the population, and the most fragmentary use of elements of augmented reality today in the training of the younger generation, the transformational transition will be facilitated.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/716685/1/9c8b6a35b1ea5b7130c1ae9942824e97.pdf
- Гончарова, Наталія Олександрівна (orcid.org/0000-0002-2120-4542 <http://orcid.org/0000-0002-2120-4542>) (2019) Technology of augmented reality in textbooks of new generation Проблеми сучасного підручника (22). pp. 46-56. ISSN 2411-1309