Запис Детальніше

Підручник з фізики для гімназії як засіб реалізації діяльнісного підходу

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/716688/
http://ipvid.org.ua/products/2019_1/article.php
 
Title Підручник з фізики для гімназії як засіб реалізації діяльнісного підходу
Учебник физики для гимназии как средство реализации деятельностного подхода
Physics textbook for gymnasium as a means of implementation of the active approach
 
Creator Засєкін, Дмитро Олександрович
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
53 Physics
 
Description У статті розглядається концепція підручника з фізики для учнів гімназії як засобу реалізації діяльнісного підходу в контексті компетентнісного й особистісно орієнтованого. Досліджуються особливості навчально-пізнавальної діяльності учнів підліткового віку в умовах швидкозмінного інформаційного середовища. Обґрунтовуються провідні функції підручника як засобу навчання, що забезпечує реалізацію діяльнісного підходу.
В статье рассматривается концепция учебника физики для учащихся гимназии как средство реализации деятельностного подхода в контексте компетентностного и личностно ориентированного. Сочетание трех подходов обусловлено тем, что компетентность является личностным образованием и может быть рассмотрена как ресурс деятельности, и как ее результат.
Для основной школы (гимназии), по нашему мнению, функции и структура учебника физики должны отличаться от старшей. Это обусловлено тем, что именно в подростковом возрасте начинается изучение физики. Как известно, подростковый возраст считается переломным и характеризуется переходом от детства к взрослости. Происходят изменения в мотивационной, эмоциональной, волевой, познавательной сфере подростков, а также в характере их ведущей деятельности. Поэтому организация обучения физике в основной школе (гимназии) должна быть направлена на обеспечение высокого уровня мотивации обучения; создание условий для развития эмоциональной сферы; достижения базового уровня предметных знаний и ключевых компетенций с целью осознанного выбора будущей учебы на следующей ступени.
Реализация в учебнике с физики для основной школы (гимназии) этих требований требует системного подхода к разработке его содержания и структуры. Во-первых, концепция учебника должна учитывать особенности трех образовательных парадигм (компетентносной, деятельностной и личностно ориентированной). Во-вторых, на первом концентре изучения физики создавать условия для самореализации учащихся в области познания физики, что невозможно без владения инструментами познания, способами решения проблем, различными видами деятельности. В-третьих, направляться на достижение общей цели базового образования.
Нахождение оптимальных соотношений между ведущими и вспомогательными функциями учебника—важнейшее авторское задание, направленное на создание комфортной информационной и деятельностной среды для учеников гимназии. Деятельностная функция учебника обеспечивается структурными элементами (рубриками, задачами, проблемными и жизненными заданиями) для создания положительной мотивации, интересным и доступным изложением материала, системой практико-ориентированных задач.
The article deals with the concept of a physics textbook for students of gymnasium as a means of implementing an activity approach in the context of competence and personality oriented ones. The combination of the three approaches is due to the fact that competence is a personal entity and can be considered as a resource of activity, and as its result.
In our opinion, the functions and structure of a physics textbook for secondary school (gymnasium) should be different from the one in high school. This is due to the fact that students begin studying physics in adolescence. It is known that adolescence is considered a turning point and is characterized by a transition from childhood to adulthood. There are changes in the motivational, emotional, volitional, cognitive spheres of adolescents, as well as in the nature of their leading activities. Therefore, the organization of teaching physics in secondary school (gymnasium) should be aimed at ensuring a high level of motivation for learning; creation of conditions for the development of the emotional sphere; achievement of the basic level of subject knowledge and key competencies with the purpose of conscious choice of future education at the next level.
Realization of these requirements in a textbook of physics for secondary school (gymnasium) requires a systematic approach to the development of its content and structure. First, the concept of a textbook should take into account the peculiarities of the three educational paradigms (competence, activity and personality oriented). Secondly, in the first cycle of studying physics, to create conditions for self-realization of students in the field of study (physics), which is impossible without knowing the cognitive tools, methods of problem solving, different types of activities. Thirdly, to aim at the achievement of the general goal of basic education, namely the development and socialization of students’ personalities, the formation of their general culture, ideological orientations, the development of individual peculiarities of the process of thinking and behavior, creative abilities, research and life skills, the ability to self-development and self-education in the conditions of global change and challenges.
Finding the optimal relationships between the leading and auxiliary functions of a textbook is the most important task of the author, aimed at creating a comfortable information and activity environment for gymnasium students. The active function of a textbook is provided by the structural elements (headings, tasks, problem and life tasks) to create a positive motivation, interesting and intelligible presentation of the material, a system of practice-oriented tasks.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/716688/1/75c48bca9b42cca36482c63628f3604f.pdf
- Засєкін, Дмитро Олександрович (orcid.org/0000-0002-9347-1930 <http://orcid.org/0000-0002-9347-1930>) (2019) Physics textbook for gymnasium as a means of implementation of the active approach Проблеми сучасного підручника (22). pp. 77-85. ISSN 2411-1309