Запис Детальніше

Формування ключових компетентностей засобами підручника

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/716689/
http://ipvid.org.ua/products/2019_1/article.php
 
Title Формування ключових компетентностей засобами підручника
Формирование ключевых компетенций с помощью учебника
Forming key competencies by means of a textbook
 
Creator Засєкіна, Тетяна Миколаївна
Тишковець, Марія Дмитрівна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті, на основі аналізу теорії підручникотворення й експертних висновків на рукописи підручників 11 класу, що брали участь у всеукраїнському конкурсі, досліджуються можливості й роль підручників у формуванні ключових компетентностей здобувачів загальної середньої освіти. Пропонуються методи розв’язування проблеми формування ключових компетентностей учнів засобами підручника.
Авторы этой статьи исследуют проблему формирования ключевых компетенций с помощью учебника. В основе статьи — анализ экспертизы учебников, проведенной в рамках всеукраинского конкурса оригинал-макетов учебников. Результаты анализа экспертных заключений свидетельствуют, что во всех учебниках заложены возможности формирования ключевых компетенций. Это подтверждается качеством познавательно-информационных текстов учебников и наличием компетентно ориентированных заданий. Самые высокие баллы имеют учебники по украинскому языку и литературе. Достаточно высокие возможности учебников по истории и математике. Однако комплексно проблема формирования ключевых компетентностей не решается. Каждый учебник традиционно освещает свое предметное содержание.По мнению авторов статьи, эту проблему можно решить следующим образом. Еще на этапе формирования содержания учебных предметов распределить ключевые компетентности, которые наиболее эффективно могут формироваться соответствующим предметом. Сформулировать ожидаемые результаты, которые свидетельствуют о формировании ключевых компетентностей и на их основе разрабатывать систему учебников. Эффективность таких учебников будет определяться не только их внутренними параметрами, но и тем, как они используются учениками и учителем в образовательном процессе. Учебники по разным предметам должны быть взаимосвязаны между собой и дополнять друг друга для формирования ключевых компетенций.
Reforming general secondary education in Ukraine involves modernization of the content of education, which should be built on a competency-based approach. The requirement to form key competencies of students is achieved provided the organization of the educational process is appropriate. A textbook was, is and remains a didactic tool, which has a certain role in this process. Scientific publications of scholars who at the same time are the authors of text-books, affirm that a textbook really is a means by which students’ competencies are formed. However, most articles are devoted to a textbook of some subject and its features in the formation of a subject competency.
The authors of this paper investigate the problem of the formation of key competencies by means of a textbook. Under the conditions of competitive selection of textbooks for grade 11, the examination of submitted projects of textbooks was carried out. Among the list of parameters were those according to which experts had to identify whether a textbook provides the formation of key competencies, or contains tasks that help to the develop competencies, or motivates learning. Experts should evaluate these parameters by the appropriate number of points and justify them in writing. Expert opinions are available for viewing on the website of the Institute of Education Content Modernization, which is responsible for conducting the competition.
The results of the analysis of expert conclusions show that all the textbooks have the capabilities to form key competencies. This is confirmed by the quality of informative texts of the textbooks and the availability of competency-oriented tasks. The highest score is given to the Ukrainian language and literature textbooks. History and mathematics textbooks also have extremely high opportunities. However, the complex problem of the formation of key competencies is not solved. Each textbook traditionally highlights its subjective content.
According to the authors of the article, this problem can be solved in this way. Even at the stage of forming the content of educational subjects to distribute the key competencies that can most effectively be formed by the subject. To formulate the expected results, which ascertain the formation of key competencies and to develop a system of textbooks on their basis. The effectiveness of such textbooks will be determined not only by their internal parameters, but also by the way of their using by student and teacher in the joint educational activity. Textbooks on different subjects should be interrelated and complement each other in the formation of key competencies.
 
Publisher Педагогічна думка
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/716689/1/ab94c8e1898cf3a42efb8cbfb206f3a7.pdf
- Засєкіна, Тетяна Миколаївна (orcid.org/0000-0001-9362-5840 <http://orcid.org/0000-0001-9362-5840>) and Тишковець, Марія Дмитрівна (2019) Forming key competencies by means of a textbook Проблеми сучасного підручника (22). pp. 86-96. ISSN 2411-1309