Запис Детальніше

Тенденції розвитку і використання хмаро орієнтованих систем у підготовці вчителів країн Європи

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/716717/
http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/716701
 
Title Тенденції розвитку і використання хмаро орієнтованих систем у підготовці вчителів країн Європи
Trends in the development and use of cloud-based systems in the training of teachers in European countries
 
Creator Попель, М.В.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Стаття присвячена дослідженню сучасних тенденцій розвитку і використання хмаро орієнтованих систем у підготовці вчителів країн Європи. Розглянуто особливості підготовки майбутніх учителів у країнах Західної Європи. Окреслено основні напрямки педагогічної підготовки вчителів країн Європи, зокрема: поєднання спеціальної, загальноосвітньої, психолого-педагогічної та практичної підготовки. Розкрито досвід використання хмаро орієнтованого навчального середовища таких країн, як: Франції, Чехії, Іспанії, Казахстана, Великобританії. Наводяться приклади використання хмарних сервісів та хмаро орієнтованих навчальних середовищ у різних країнах. Розглянуто роботи провідних зарубіжних науковців, які описують власний досвід створення та використання хмаро орієнтованого навчального середовища у закладах вищої освіти. Розкрито досвід використання Microsoft Office365 та IBM Cloud Academy в закордонних закладах вищої освіти. Проаналізовано досвід науковців країн Балтії у створенні масових он-лайн курсів з використанням хмарних обчислень, для підвищення якості професійної діяльності викладачів. Отже, використання хмаро орієнтованих систем поліпшить навчальний процес закладів вищої освіти, та забезпечить вирішення педагогічних, соціокультурних і технічних проблем сприятиме подальшому розвитку професійних компетентності викладачів без перерви в роботі та в зручний час.
The article is devoted to the research of modern tendencies in the development and use of cloud-oriented systems in the training of teachers in European countries. The peculiarities of the preparation of future teachers in the countries of Western Europe are considered. The basic directions of pedagogical preparation of teachers of the countries of Europe, in particular: a combination of special, general education, psychological, pedagogical and practical training are outlined. The experience of using the cloud-based learning environment in such countries as: France, Czech Republic, Spain, Kazakhstan, Great Britain is revealed. Examples of cloud services and cloud-based learning environments in different countries are given. The work of leading foreign researchers describing their own experience in creating and using a cloud-based learning environment in higher education institutions is considered. The experience of using Microsoft Office365 and IBM Cloud Academy in foreign higher education institutions is revealed. The experience of Baltic countries scientists in the creation of massive on-line courses using cloud computing has been analyzed, for improving the quality of professional activity of teachers. Therefore, the use of cloud-oriented systems will improve the educational process of institutions of higher education, and will ensure the solution of pedagogical, socio-cultural and technical issues will contribute to the further development of professional competence of teachers without interruption in work and at a convenient time.
 
Publisher НАПН України
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/716717/1/Popel%20M.V.%20Metod%20Semin%204.04.2019.pdf
- Попель, М.В. (orcid.org/0000-0002-8087-962X <http://orcid.org/0000-0002-8087-962X>) (2019) Trends in the development and use of cloud-based systems in the training of teachers in European countries Інформаційно-цифровий освітній простір України: трансформаційні процеси і перспективи розвитку. Матеріали методологічного семінару НАПН України (4 квітня 2019 р.). pp. 243-250.