Запис Детальніше

Від сприймання тексту – до текстотворення (на прикладі застосування симетрично-послідовної технології)

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/716718/
 
Title Від сприймання тексту – до текстотворення (на прикладі застосування симетрично-послідовної технології)
От восприятия текста - к созданию текстов (на примере применения симметрично-последовательной технологии)
From text perception - to text creation (for example, the use of symmetric-sequential technology)
 
Creator Шевчук, Л.М.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
80 General questions relating to both linguistics and literature. Philology
 
Description У статті акцентовано увагу на важливості умінь ефективної роботи над текстами для сучасних школярів. Накреслено вектор її перспективи: від сприймання тексту – до текстотворення. Обґрунтовано можливість та актуальність здійснення згаданої вище діяльності, починаючи з початкової школи. Детально розкрито сутність авторської послідовно-симетричної технології, що передбачає поступовий перехід від самостійного сприймання незнайомого тексту до впізнавання вже знайомої інформації, відтворення та відновлення тексту, його доповнення та конструювання, створення власного тексту. Описано застосування послідовно-симетричної технології в освітньому процесі сучасної школи на засадах особистісно орієнтованого, діяльнісного і текстоцентричного підходів, специфіку її впровадження та застосування на матеріалі текстів різних стилів та жанрів. Використання відповідних посібників є можливим (і доцільним) в освітньому процесі і в позаурочний час.
В статье акцентировано внимание на важности умений эффективной работы над текстами для современных школьников. Намечены вектор ее перспективы: от восприятия текста – к созданию текстов. Обоснована возможность и актуальность осуществления вышеупомянутой деятельности, начиная с начальной школы. Подробно раскрыта сущность авторской последовательно-симметричной технологии, которая предусматривает постепенный переход от самостоятельного восприятия незнакомого текста к узнаванию уже знакомой информации, воспроизводства и восстановления текста, дополнения и конструирование, создание собственного текста. Описано применение последовательно-симметричной технологии в образовательном процессе современной школы на основе личностно-ориентированного, деятельностного и текстоцентрического подходов, специфику ее внедрения и применения на материале текстов разных стилей и жанров. Использование соответствующих пособий возможно (и целесообразно) в образовательном процессе и во внеурочное время.
The article focuses on the importance of skills for effective text work for contemporary students. The vector of its perspective is drawn: from the perception of the text - to the text creation. The possibility and relevance of carrying out the aforementioned activities starting from elementary school is substantiated. The essence of the author's sequential-symmetric technology is described in detail, which involves a gradual transition from the independent perception of unfamiliar text to the recognition of already familiar information, reproduction and restoration of the text, its addition and design. The specifics of its implementation and application on the material texts of different styles and genres are described. Application of sequential symmetric technology in the educational process of modern school is based on the principles of personality oriented, activity and text-centric approaches. The use of the relevant manuals is possible (and expedient) and during the extra-curricular time.
 
Publisher Wydawnictwo Wyższej Szkoły Technicznej w Katowicach
 
Date 2019
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/716718/1/%D0%9A%D0%B0%D1%82%D0%BE%D0%B2%D1%96%D1%86%D0%B5.pdf
- Шевчук, Л.М. (2019) From text perception - to text creation (for example, the use of symmetric-sequential technology) Contemporary innovative and information technologies of social development: educational and legal aspects (24). pp. 421-428. ISSN 978-83-952000-8-3