Запис Детальніше

Моделювання робастних інерціальних стабілізованих платформ

Наукові журнали НАУ

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Моделювання робастних інерціальних стабілізованих платформ
MODELLING OF ROBUST INERTIALLY STABILIZED PLATFORMS
Моделирование робастных инерциальных стабилизированных платформ
 
Creator Sushchenko, O. A.; Національний авіаційний університет, Київ
 
Subject Iнерціальні стабілізовані платформи; моделювання; робастність; Simulink; стабілізація
УДК 29.7.05(045)
Inertially stabilized platforms; modelling; robustness; Simulink; stabilization
UDC 629.7.05(045)
Инерциальные стабилизированные платформы; моделирование; робастность; Simulink; стабилизация
УДК 29.7.05(045)
 
Description У статті розглянуто основні проблеми розробки робастних систем управління рухом платформ. Головною метою є розгляд структури та особливостей алгоритмічного, апаратного і програмного забезпечення, необхідного для ефективного моделювання інерціальних стабілізованих платформ з навантаженням, призначеним для експлуатації на об’єктах широкого класу. Для розв’язання цієї проблеми використовуються методи робастної параметричної оптимізації і робастного структурного синтезу. Запропоновані підходи до моделювання інерціальних стабілізованих платформ засновуються на системі MATLAB. Представлено аналіз відповідного програмного забезпечення. Описано переваги обчислювального середовища  MATLAB. Приведено основні етапи моделювання робастних систем керування. Представлено перелік моделей, необхідних для проектування інерціальних стабілізованих платформ. Розроблено модель об’єкта стабілізації, яка містить моделі виконавчого механізму та вимірювальної системи. Приведено основні особливості моделювання інерціальних стабілізованих платформ. Показано результати моделювання, отримані в умовах параметричної невизначеності. Представлений приклад засновано на інерціальних стабілізованих платформах, призначених для наземних рухомих об’єктів, які функціонують в складних умовах реальної експлуатації, що супроводжуються параметричними збуреннями. Запропоновані підходи до моделювання інерціальних стабілізованих платформ дозволяють зменшити час і витрати на проектування. Представлені результати можуть бути корисними для інерціальних стабілізованих платформ, експлуатованих на рухомих об’єктах широкого класу.
The article focuses on problems of development of the robust systems for control of platforms motion. The main goal is to consider structure and features of data ware, hardware, and software necessary for the efficient modelling of inertially stabilized platforms with payload assigned for operation on moving vehicles of the wide class. To solve this problem methods of robust parametrical optimization and robust structural synthesis are used. The proposed approaches to modelling of inertially stabilized platforms are based on MATLAB. The analysis of appropriate software tools is represented. The advantages of MATLAB are described. The basic stages of the robust control system modelling are given. The list of models necessary for the design of the robust inertially platforms is represented. The model of the stabilization plant was developed. The model includes models of the actuator and the measuring system. The basic features of modelling of the robust inertially stabilized platforms are given. The results of modelling are shown. The results have been obtained in conditions of parametrical uncertainty. The presented example was based on the inertially stabilized platform assigned for the ground moving vehicle operated in difficult conditions of the real operation accompanied with parametrical disturbances. Proposed ways to modelling of inertially stabilized platforms allow us to decrease time and cost losses of design. The presented results can be useful for inertially stabilized platforms operated on moving objects of the wide class.
В статье рассматриваются основные проблемы разработки робастных систем управления движением платформ. Главной целью является рассмотрение структуры и особенностей алгоритмического, аппаратного и программного обеспечения, необходимого для эффективного моделирования инерциальных стабилизированных платформ с нагрузкой, предназначенной для эксплуатации на объектах широкого класса. Для решения этой проблемы используются методы робастной параметрической оптимизации и робастного структурного синтеза. Предложенные подходы к моделированию инерциальных стабилизированных платформ основываются на системе MATLAB. Представлен анализ соответствующего программного обеспечения. Описаны преимущества вычислительной среды MATLAB. Приведены основные этапы моделирования робастных систем управления. Представлен перечень моделей, необходимых для проектирования инерциальных стабилизированных платформ. Разработана модель объекта стабилизации, которая включает модели исполнительного механизма и измерительной системы. Приведены основные особенности моделирования инерциальных стабилизированных платформ. Показаны результаты моделирования, полученные в условиях параметрической неопределенности. Представленный пример основан на инерциальных стабилизированных платформах, предназначенных для наземных подвижных объектов, которые функционируют в сложных условиях реальной эксплуатации, сопровождающихся параметрическими возмущениями. Предложенные подходы к моделированию инерциальных стабилизированных платформ позволяют уменьшить время и затраты на проектирование. Представленные результаты могут быть полезными для инерциальных стабилизированных платформ, эксплуатируемых на подвижных объектах широкого класса.
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor


 
Date 2019-07-11
 
Type


 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/ESU/article/view/13817
10.18372/1990-5548.60.13817
 
Source Electronics and Control Systems; Том 2, № 60 (2019); 70-76
Электроника и системы управления; Том 2, № 60 (2019); 70-76
Електроніка та системи управління; Том 2, № 60 (2019); 70-76
 
Language en
 
Rights Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).