Підготовка вчителя до роботи в інноваційному освітньому середовищі гімназії
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/716723/
http://undip.org.ua/upload/iblock/4c4/zbirnyk-materialiv-voloshyns%60ki-chytannya.pdf |
|
Title |
Підготовка вчителя до роботи в інноваційному освітньому середовищі гімназії
Teacher training to work in the innovative educational environment of the gymnasium Подготовка учителя к работе в инновационной образовательной среде гимназии |
|
Creator |
Гораш, Катерина Вікторівна
|
|
Subject |
373 Kinds of school providing general education
374 Education and training out of school. Further education |
|
Description |
Інноваційність і творчість мислення педагога не є набором готових алгоритмів та способів проведення інноваційної діяльності, це, насамперед, специфічний підхід до організації в цілому професійної педагогічної діяльності, що забезпечує формування інтелектуальної складової особистості педагога та визначає його професійну поведінку. Сформоване інноваційне мислення вчителя виступає важливою передумовою його готовності до участі в інноваційній діяльності та передбачає створення і розвиток особливих професійних якостей, які визначають ефективність освітнього процесу в умовах інноваційних змін. Засобами формування інноваційного мислення вчителя дослідниками визначено виховні (формування стійких мотивів до здійснення інноваційної діяльності, розвиток педагогічної культури) та інформаційні (формування вмінь здійснення інформаційних процесів: збір, обробка, аналіз, створення та поширення інформації). Узагальнений аналіз поняття «інноваційне мислення» у психолого-педагогічній літературі показав, що вчені однією з головних умов успішної професійної роботи вчителя визначають: 1) здатність до критичного оцінювання дійсності (педагогічної реальності); 2) здатність до позитивного сприйняття інновацій; 3) здатність до застосовування нового наукового знання у педагогічній практиці. Процес формування інноваційного мислення педагога передбачає такі етапи, як: - створення умов, що забезпечують інноваційність освітнього середовища (визначення проблем та розроблення інноваційних ідей для їх вирішення, наприклад – організація навчально-дослідній роботи учнів); - запровадження спеціальних заходів (конкурси, творчі групи (інноваторів) тощо), які сприяють формуванню позитивного ставлення до змін та забезпечують формування і розвиток інноваційної культури (здатності педагога сприймати інновації та здійснювати інноваційну діяльність); - застосування інформаційного, комунікаційного та дидактичного інструментарію (специфічних інтелектуальних інструментів, які забезпечують пізнавальну та пошукову активність вчителя; розвиток його інтелектуальних здібностей через творче виконання завдань (проблемних і ситуаційних) з метою розв’язання педагогічних задач. The formed innovative thinking of the teacher is an important prerequisite for his readiness to participate in innovation activities and provides for the creation and development of special professional qualities that determine the effectiveness of the educational process in the conditions of innovation change. Educational methods (formation of stable motives for innovation, development of pedagogical culture) and informational (formation of skills of the implementation of information processes: collection, processing, analysis, creation and dissemination of information) are determined by means of formation of innovative thinking of a teacher by researchers. A generalized analysis of the concept of "innovative thinking" in psychological and pedagogical literature has shown that scientists one of the main conditions for successful professional work of the teacher determine: 1) the ability to critically evaluate reality (pedagogical reality); 2) the ability to positively perceive innovations; 3) the ability to apply new scientific knowledge in pedagogical practice. The process of formation of the innovative thinking of the teacher involves the following stages, such as: - creation of conditions that ensure the innovation of the educational environment (identification of problems and the development of innovative ideas for their solution, for example - organization of teaching and research work of students); - introduction of special events (contests, creative groups (innovators), etc.) that promote the formation of a positive attitude to change and ensure the formation and development of innovative culture (the teacher's ability to perceive innovation and innovate); - the use of information, communication and didactic tools (specific intellectual tools that provide cognitive and search activity of the teacher, the development of his intellectual abilities through the creative execution of tasks (problem and situational) in order to solve pedagogical tasks. Инновационность и творчество мышления педагога не является набором готовых алгоритмов и способов проведения инновационной деятельности, это, прежде всего, специфический подход к организации в целом профессиональной педагогической деятельности, обеспечивающей формирование интеллектуальной составляющей личности педагога и определяет его профессиональное поведение. Сложившееся инновационное мышление учителя выступает важной предпосылкой его готовности к участию в инновационной деятельности и предусматривает создание и развитие особых профессиональных качеств, которые определяют эффективность образовательного процесса в условиях инновационных изменений. Средствами формирования инновационного мышления учителя исследователями определен воспитательные (формирование устойчивых мотивов к осуществлению инновационной деятельности, развитие педагогической культуры) и информационные (формирование умений осуществления информационных процессов: сбор, обработка, анализ, создание и распространение информации). Обобщенный анализ понятия «инновационное мышление» в психолого-педагогической литературе показал, что ученые одним из главных условий успешной профессиональной деятельности учителя определяют: 1) способность к критическому оценки действительности (педагогической реальности) 2) способность к позитивному восприятию инноваций; 3) способность к применению нового научного знания в педагогической практике. Процесс формирования инновационного мышления педагога предусматривает такие этапы, как: - создание условий, обеспечивающих инновационность образовательной среды (определение проблем и разработка инновационных идей для их решения, например - организация учебно-исследовательской работы учащихся); - введение специальных мероприятий (конкурсы, творческие группы (инноваторов) и т.д.), которые способствуют формированию позитивного отношения к изменениям и обеспечивают формирование и развитие инновационной культуры (способности педагога воспринимать инновации и осуществлять инновационную деятельность); - применение информационного, коммуникационного и дидактического инструментария (специфических интеллектуальных инструментов, обеспечивающих познавательную и поисковую активность учителя, развитие его интеллектуальных способностей через творческое выполнение задач (проблемных и ситуационных) с целью решения педагогических задач. |
|
Publisher |
Інститут педагогіки НАПН України
|
|
Contributor |
Яценко, Таміла Олексіївна
|
|
Date |
2019
|
|
Type |
Book Section
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/716723/1/%D0%93%D0%BE%D1%80%D0%B0%D1%88_%D1%82%D0%B5%D0%B7%D0%B8_%D0%92%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D1%88_%D1%87%D0%B8%D1%82.pdf
- Гораш, Катерина Вікторівна (orcid.org/0000-0001-8625-9774 <http://orcid.org/0000-0001-8625-9774>) (2019) Teacher training to work in the innovative educational environment of the gymnasium In: VІІ Волошинські читання «Шкільна мовно-літературна освіта: традиції і новаторство»: матеріали всеукраїнської науково-практичної конференції, 17 травня 2019 року Інститут педагогіки НАПН України, м. Київ, Україна, pp. 105-199. ISBN 978-617-7485-47-5 |
|