Запис Детальніше

Основні форми організації навчання студентів економічних спеціальностей, що сприяють формуванню предметної математичної компетентності економіста

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/716728/
https://ccjournals.eu/ojs/index.php/tmn/article/view/983
 
Title Основні форми організації навчання студентів економічних спеціальностей, що сприяють формуванню предметної математичної компетентності економіста
Basic forms of organization of studies of students of economic specialities which are instrumental in forming of subject mathematical competence of economist
 
Creator Бас, С. В.
Словак, К. І.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
33 Economics. Economic science
378 Higher education. Universities. Academic study
51 Mathematics
 
Description У статті розглядаються форми організації навчання вищої математики, що спрямовані на формування предметної математичної компетентності економіста (ПМКЕ).
Метою статті є аналіз форм організації навчання математики та визначення серед них тих, що найбільш впливають на формування ПМКЕ, а також встановлення взаємозв’язків між ними.
Об’єкт дослідження – навчання вищої математики студентів економічних спеціальностей.
Предмет дослідження – процес формування ПМКЕ.
Використані методи дослідження: вивчення, аналіз, конкретизація, узагальнення та систематизація форм організації навчання вищої математики.
Результати дослідження: виділено етапи підготовки до лекційних, практичних занять спрямованих на формування ПМКЕ, а також етапи підготовки індивідуальних домашніх завдань. Проілюстровано взаємозв’язки між основними формами організації навчальної діяльності студентів з вищої математики та професійною підготовкою майбутніх економістів.
Основні висновки і рекомендації: основними формами організації навчання з вищої математики студентів економічних спеціальностей є лекції, практичні заняття, самостійна робота та консультації. Включення до кожної з них елементів прикладної спрямованості (економічний зміст понять – у процесі теоретичної підготовки, та задачі з економічним змістом – у процесі практичної підготовки) та засобів ІКТ є основою формування ПМКЕ.
In the article the forms of organization are examined studies of higher mathematics, which are directed on forming of subject mathematical competence of economist (SMCE).
The purpose of the article is an analysis of forms of organization of studies of mathematics and determination among them those, that most influence on forming of subject mathematical competence of economist, and also establishment of intercommunications, between them.
A research object is studies of higher mathematics of students of economic specialities.
The research subject is a process of forming of SMCE.
Used research methods: study, analysis, specification, generalization and systematization of forms of organization of studies of higher mathematics.
Research results: the stages of preparation are selected to lecture, practical employments of directed on forming of SMCE, and also stages of preparation of individual home tasks. Intercommunications are illustrated between the basic forms of organization of educational activity of students from higher mathematics and professional preparation of future economists.
Basic conclusions and recommendations: basic the forms of organization of studies from higher mathematics of students of economic specialities there are lectures, practical employments, independent work and consultations. Including to each of them elements of the applied orientation (economic maintenance of concepts – in the process of theoretical preparation, and task, with economic maintenance the process of practical preparation) and facilities of ICT is basis of forming of SMCE.
 
Publisher Видавничий відділ ДВНЗ Криворізький національний університет
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/716728/1/022-033_BasSlovak.pdf
- Бас, С. В. and Словак, К. І. (2015) Basic forms of organization of studies of students of economic specialities which are instrumental in forming of subject mathematical competence of economist Theory and methods of learning mathematics, physics, informatics, 3(37) (13). pp. 22-33. ISSN 2309-1479