Формування готовності до дослідницької діяльності в майбутніх учителів технологій у процесі професійної підготовки.
Репозиторій Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету імені Григорія Сковороди
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Формування готовності до дослідницької діяльності в майбутніх учителів технологій у процесі професійної підготовки.
Forming the readiness of future teachers of technologies for the research activity in a professional training process. |
|
Creator |
Лаун, Сергій Юрійович
Laun, Sergiy Y. |
|
Subject |
дослідницька діяльність
готовність до дослідницької діяльності майбутні учителі технологій дослідницька ініціативність організаційно-педагогічні умови модель формування готовності професійна підготовка research activity readiness to a research activity readiness to a research activity of future teachers of technologies research initiative organizational and pedagogical conditions forming model of forming the readiness professional training |
|
Description |
У дослідженні обґрунтовано та визначено поняття готовності до дослідницької діяльності майбутніх учителів технологій в умовах вищого навчального закладу, розглянуто науково-теоретичні основи процесу формування зазначеної готовності під час професійної підготовки вчителів технологій. Виявлено та експериментально перевірено організаційно-педагогічні умови, за яких здійснюється ефективне формування у майбутніх учителів технологій готовності до дослідницької діяльності: залучення студентів до аудиторної і поза аудиторної дослідницької діяльності (різнорівневі завдання і тести, індивідуальна і колективна робота з використанням інтер активних технологій і творчих завдань, підготовка наукових статей, захист курсових, дипломних і магістерських робіт, ярмарки педагогічної творчості, апробація власних досліджень під час практики тощо); розширення змісту професійної підготовки майбутніх учителів технологій за рахунок введення спецкурсу «Технологія готовності до дослідницької діяльності»; оптимізація програм педагогічних практик. Розроблено критерії, показники та виокремлено рівні сформованості у майбутніх учителів технологій готовності до дослідницької діяльності. Запропоновано і експериментально перевірено методики діагностики рівня готовності до дослідницької роботи студентів. Здійснено дослідницько-експериментальну перевірку та експертну оцінку запропонованих організаційно-педагогічних умов, які засвідчили їх високі дидактичні якості. The concept of «readiness to research activity of future teachers of technologies in the conditions of higher educational establishment » isdefined and grounded as the result of professional training and the qualitative characteristic of a personality’s creative activity on the grounds of appropriate skills, which are necessary in realizing future research assignments and projects, providing the possibility of showing already-existing dispositions and carrying out a research by the help of the students’ theoretical knowledge of substance and content of research activity process. The scientific and theoretical backgrounds of the process of forming such readiness during professional preparation of teachers of technologiesare considered. The organizational and pedagogical conditions, which can promote the effective forming of readiness to a research activityof future teachers of technologies, are defined and experimentally tested. They are: bringing students in classroom-based and out-of-study research activities (tasks and tests of different levels, individual and collective works, with the use of interactive technologies and creative tasks, preparation of the scientific articles, defense of them, diploma and master’s degree papers, pedagogical creativityfairs, approbation of own researches during a practice and others); widening the content of the professional preparation of future teachers of technologies by an introduction of the special course «Technology of readiness to a research activity»; optimization of the pedagogical practice programs. Criteria and indicators are worked out, the levels of formation the readiness to a research activityare defined for future teachers of technologies. The methods of diagnostics the levels of student’sreadinessto a research work are offered and testedexperimentally. The research-experimental verification and expert estimation of such organizational and pedagogical conditions are made, they confirmed the high didactic qualities of such conditions. |
|
Date |
2014-12-10T11:40:56Z
2014-12-10T11:40:56Z 2014-05-19 |
|
Type |
Thesis
|
|
Identifier |
http://176.105.99.186:8081/xmlui/handle/8989898989/73
|
|
Language |
other
|
|